укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Жовтень » 11 » Укр.мова 6 кл. Урок 42. Творення і правопис складноскорочених слів
11:47
Укр.мова 6 кл. Урок 42. Творення і правопис складноскорочених слів

Укр.мова 6 кл. Урок 42. Творення і правопис складноскорочених слів

Мета: 
- навчальна: поглибити знання учнів про творення й правопис складних і складноскорочених слів; формувати вміння й навички правильно писати складноскорочені слова; 
- розвивальна: розвивати творчі вміння використовувати складноскорочені слова при побудові власних висловлювань; розвивати навички грамотного письма; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу збагачувати словниковий запас учнів; 
- виховна: виховувати інтерес до української мови. 
Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, лексикологія. Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство. 
Тип уроку: урок закріплення вивченого.

Зміст
ПЕРЕБІГ УРОКУ. Укр.мова 6 кл. Складноскорочені слова
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.  МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Усна робота
►  У парах підготуйте монологічне висловлювання на лінгвістичну тему «Правопис складних слів».
2. Перевірка домашнього завдання
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
2. Творча робота
►  Від наведених словосполучень утворіть складноскорочені слова. Поясніть їхній правопис.
Головний бухгалтер, автобусний вокзал, засоби масової інформації, атомна електрична станція, дитяча музична школа, державний бюджет, державна автомобільна інспекція.
3. Робота в парах
►  Від наведених словосполучень утворіть складні слова. Яке правило потрібно використовувати для написання цих слів?
Будова (яка?) нова; сніг (який?) білий; будує (що?) машини; бетон (який?) із залізом; ходить (де?) всюди; зелений (як довго?) вічно; перекоти (куди?) через поле.
І робітничий і селянський; і машинний і тракторний; і північний і східний; і темний і зелений; і ніжний і рожевий; і сніжний і білий.
►  Запишіть складні слова, правопис яких потрібно запам'ятати. Жовтогарячий, червоногарячий, глухонімий, хитромудрий,
зловорожий.
1. Лінгвістичне дослідження
►  Попрацюйте зі словником. Випишіть із орфографічного або тлумачного словника п'ять складних слів, що пишуться разом, та п'ять слів, що пишуться через дефіс.
►  Проаналізуйте особливості абревіатур. Ветлікар, медпрацівник, ООН, ДТП, юннат.
►  Як ви вважаєте, для чого існують абревіатури в мові?
4. Спостереження над мовним матеріалом
►  Прочитайте речення. Зробіть висновок про правопис виділених слів.
1. Далеко-далеко десь мріє Дніпро (О. Довженко). 2. Човен був великий і старий-престарий (О. Довженко). 3. Ще б хоч один-однісінький раз відчути себе серед просторів океанічних (О. Гончар).
►  Утворіть ще кілька слів повторенням основ.
►  Зробіть синтаксичний розбір другого речення.
5. Пояснювальний диктант
►  Запишіть речення під диктовку. Поясніть орфограми.
1. Тихо (тихо) по землі ходить мир — щоденний, звичний (І. Жиленко). 2. Мій синочок синьо (окий) у колисці всміхається мені (В. Сосюра). 3. Ніхто свого щастя (долі) не вгадає (М. Стельмах). 4.1 ревуть паро (плави), гудуть паро (вози), і аеро (плани) прокреслюють слід (В. Стус). 5. Заходило сонце, мінилося барвами небо — то жовто (гарячими), то густо (червоними) (Г. Тютюнник). 6. Червоно (боким) яблуком округлим скотився день, доспілий і тяжкий (М. Рильський). 7. Над водою пропливало легеньке біло (сніжне) павутиння (Ю. Збанацькии).
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Самостійна робота
► Замініть словосполучення складними словами. Запишіть речення. Підкресліть орфограми.
1-й варіант
1. Живи, дух ... (дає (що?) життя], дух творчості людської (М. Бажай). 2. Нема такої сили, щоб нашу правоту перемогти, щоб наш огонь згасить ... [крил (скільки?) мільйон]! (М. Рильський)
3. Праворуч стоять мовчки ... (і темні і сині] Карпати в клубках срібних, ... [і сліпучі і білі] хмар (О. Гончар). 4. Над річкою схилились пишно-зелені [і пишні і зелені] сади, квіти ... [і барвисті й пахучі] (М. Рильський). 5. Падали на пісок ... [і сині, і зелені] кружала світу (Панас Мирний).
2-й варіант
1. ... [схід (який?) далекий] тайга проноситься під літаком тисячами кучерявих сопок (О. Довженко). 2. У середній Україні простягнувся ... [степ (який?) із лісом] (/. Цюпа). 3. До армії я вчився в ... [господарство (яке?) сільське] інституті (Григорій Тютюнник).
4.  Далекі горби були покриті ... [і густий і синій кольори] серпанком (Вал. Шевчук). 5. ... [і мерехтливе і червоне] сонячне коло спускається до обрію (В. Козаченко).
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Лінгвістична гра «Хто більше?»
►  Розділіться на команди. Назвіть якомога більше складних слів.
2. Творча робота
►  Напишіть твір-мініатюру на тему «Наша ЗОШ визнана найкращою в районі», використовуючи складноскорочені слова.
3. Рефлексія
►  Проаналізуйте свої знання з теми «Словотвір. Орфографія», закінчивши речення.
- Вивчаючи цю тему, я дізнався ...
- Я навчився ...
- Тепер я можу ...
- Незрозумілим для мене залишилось ...
- Я вважаю, що до контрольної роботи ...
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР). 
Укр.мова 6 кл. Складноскорочені слова
►  Виконайте вправу з підручника.
►  Випишіть з підручника географії чи біології пять речень зі складноскороченими словами.
►  Складіть тестові завдання на правопис складних слів.