укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Жовтень » 13 » Укр.мова 6 кл. Урок.47 Іменники - назви істот і неістот
11:56
Укр.мова 6 кл. Урок.47 Іменники - назви істот і неістот

Укр.мова 6 кл. Урок.47 Іменники - назви істот і неістот

Мета:
- навчальна: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, повторити все відоме учням про іменники,
що означають назви істот і неістот; формувати вміння їх розрізняти; удосконалювати навички відмінювання іменників — назв істот і неістот;
- розвивальна: розвивати культуру усного й писемного мовлення, пам'ять, увагу, спостережливість, самостійність, творчі здібності; 
- виховна: виховувати любов до мови, кмітливість, старанність і наполегливість у навчанні. 
Внутрішньопредметні зв'язки: синтаксис, лексикологія. Міжпредметні зв'язки: мова, література, біологія, українознавство. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
З Тарасом нам вести не раз розмову — 
Напам'ять вчить могутній вірш його. 
Щоб научались ми чужому слову 
І не цурались рідного, свого!
Л. Забашта

Зміст
ПЕРЕБІГ УРОКУ. Укр.мова 6 кл. Іменники - назви істот і неістот
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.  МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Лінгвістичне дослідження
► 3 епіграфу випишіть усі іменники. Дайте характеристику кожному іменнику за схемою:
Іменник — власна чи загальна назва — означає істоту чи неістоту — означає конкретне чи абстрактне поняття.
IV.  ПОВТОРЕННЯ Й ПОГЛИБЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ТЕМУ 
1. Робота з опорною таблицею
Іменник

2. Лексична п'ятихвилинка
►  Поясніть значення слів: дендропарк, богомольці, лавра.
3. Робота з текстом
►  Прочитайте текст. До виділених слів поставте запитання. Що означають ці слова?
мої шляхи-дороги
Якщо кому не доводилося бувати в південно-східних районах України, коли хто не блукав по шляхах курських і сумських, не топтав стежок землі чернігівської і сіверської — вважай: не знає він своєї землі.
Які це благодатні краї, які небачені краєвиди та чарівні куточки!
Лише Тростянецький дендропарк вартий того, щоб до нього не те що їхати, йти пішки, мов до святині, подібно до того, як добирались у свій час богомольці з незвіданих країв до Києво-Печерської лаври. А Качанівський заповідник з його нерукотворними дивами, адже він по-справжньому рівня всім найвидатнішим заповідникам світу.
Ідеш дорогою, а иообіч стен широкий, такий широкий та розлогий, що не видно йому пі кінця ні краю, тільки й усього, що ось там за пагорбом щось зачаєно притаїлося, може, хмарка підкралася грозова, а може, просто вже інший пагорб витинається. Вийдеш на гору — зирк, а перед тобою — диво невидане. Унизу долина широка розляглася, озеро чи озерце, а може, й звичайна запруда сріблиться. А там, збоку, починається ліс, синій та густий, літніми фарбами переповнений, тягнеться кудись у безкрай (Ю. Збанацький, 200 слів).
►  Запишіть виділені слова у два стовпчики: назви конкретні і загальні. Знайдіть у тексті назви істот. Знайдіть власні назви.
3. Лексична робота
►  Заповніть таблицю прикладами іменників.
►  Зробіть висновок про те, що можуть означати іменники.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Усна робота 
► Визначте, назву істоти чи неістоти означає іменник. Кропива, машиніст, дрова, лікар, лід, горобець, ромашка, поні, ветеран, ріка, зима, вівця.
2. Творча робота
►  Утворіть збірні назви від іменників.
Діти (дітвора), молоді люди (молодь), листок (листя), корінь (коріння), павутина (павутиння), волос (волосся), птах (птаство).
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Практична робота
►  Розподіліть іменники на дві колонки: конкретні чи абстрактні назви.
Підручник, кошеня, листоноша, колібрі, лікарня, сум, град, дощ, легенда, папороть, козак, вулиця, груша, бібліотека, калина, радість, книга, нероба, міцність, матір, якість, видавництво, меблі, конвалія.
VII.  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Лінгвістична гра
►  Підніміть руку, якщо іменник — назва істоти.
Сутінки, земля, цвіркуни, вода, гребля, качки, захід, небо, дівчина, моряк, дітвора, каміння, краса, яничар, книга, снігур, комар, жнива, колосся, метелик, жовтизна, директор.
2. Рефлексія
►  Закінчіть речення, а іменник — це ...
□ Іменники, що називають Істоти ...
□ Іменники, що називають пеістоти ...
□ Власні назви: ...
□ Загальні назви: ...
□ Конкретні іменники ...
□ Абстрактні іменники ...
□ Збірні іменники ...
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР). 
Укр.мова 6 кл. Іменники - назви істот і неістот
►  Викопайте вправу з підручника.
►  Запишіть 5-6 прислів'їв, приказок і загадок, у яких вжито іменники — назви істот.
►  Написати невеличкий твір-роздум на тему «Моя улюблена пора року» (у тексті слід використовувати назви істот та неістот, власні назви).