укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Жовтень » 14 » Укр.мова 6 кл. Урок 53. Відмінки іменників, їхнє значення
15:33
Укр.мова 6 кл. Урок 53. Відмінки іменників, їхнє значення

Укр.мова 6 кл. Урок 53. Відмінки іменників, їхнє значення

Мета: 
- навчальна: розширити і поглибити знання учнів про відмінки іменників; сформувати вміння визначати відмінок іменника в реченні та ставити іменники в необхідній відмінковій формі; поглибити знання учнів про кличний відмінок; 
- розвивальна: розвивати вміння школярів правильно вживати відмінкові форми іменників в усних та письмових висловлюваннях; розвивати культуру мовлення; 
- виховна: виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу. Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, синтаксис; лексикологія. Міжпредметні зв'язки: література, українознавство. Тип уроку: урок актуалізації та узагальнення вивченого.

Зміст
ПЕРЕБІГ УРОКУ. Укр.мова 6 кл. Відмінки іменників
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.  МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Словниковий диктант
►  Запишіть слова. Поясніть орфограми.
Леся Українка, співуча українка, село Українка, кобзар на майдані, вірш із «Кобзаря», Михайло Старицький, картина Олександра Мурашка «Похорон кошового», Світлана Дмитрівна Кошова; розділ з Біблії, біблійне оповідання, Богоматір.
2. Лінгвістичне дослідження
►  Прочитайте речення. Над кожним іменником надпишіть його відмінок. Поясніть, як потрібно визначати відмінок в іменників.
Люди пов'язують життя цього дуба з історичним минулим нашого краю, зокрема з історією запорозького козацтва.
►  Підкресліть члени речення.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Робота в групах
Група 1. Випишіть слово «хліб», визначте відмінок.
1.  Багато снігу — багато хліба. 2. Весна днем красна, а на хліб пісна. 3. Держи хліб на обід, а слово на одвіт. 4. На чорній землі білий хліб родить. 5. Хліб за шлунком не ганяється, а шлунок за хлібом.
Група 2. Підготуйте повідомлення, як визначити відмінок.
Група 3. На прикладі вказаних сполучень слів зробіть висновок про те, з якими прийменниками вживається знахідний відмінок.
У квітник, за село, крізь жита, між волошки, на зошит, над зірки, перед тебе, під вечір, по воду, повз нас, через поранення, незважаючи на негоду, у відповідь на запитання.
Група 4. Провідміняйте слово «мова».
Група 5. Провідміняйте слово «таксі». Наведіть ще приклади таких слів.
Зверніть увагу!
Не відмінюються:
□ іншомовні слова, які мають кінцевий голосний (амплуа, боа, інтерв'ю, меню, рагу, Токіо, бюро, авто, таксі, кольрабі, парі, Чилі);
□ жіночі прізвища на голосний -о (Марії Демченко, з Олею Боженко, але з Олегом Боженком);
□ деякі абревіатури (США, АТС, ООН, але до загсу).
2. Слово вчителя
Учні Естонії, вивчаючи рідну мову, повинні запам'ятати 14 відмінків, у Фінляндії — 14, в Угорщині — 22. Чемпіон по кількості відмінків — мови народів Дагестану — понад 50 відмінків. А ось у китайській мові — жодних відмінків узагалі немає! Відносини між словами передаються за допомогою службових частин мови. У російській мові — 6 відмінків.
3. Робота з текстом
►  Прочитайте текст. Визначте тип мовлення і стиль тексту. Доберіть назву.
Сонце пробило в хмарах над байраком вузеньку ополонку, яскравим променем стрельнуло на левади. Сонце шанували й літні люди, і діти. З сонцем було пов'язано чимало повір'їв та казок. Дітлахи називали сонечком комашку. Вони саджали її на долоню й запитували: «Сонечку, сонечку! Скажи, чи далеко вечір?*
►  Знайдіть іменники. Поставте до них запитання. Визначте відмінки іменників, виділіть закінчення.
4. Вибіркова робота
►  Випишіть іменники в кличному відмінку.
Живи, Україно, живи для краси. Ой, сонечко ясне, невже ти стомилось? Водичко, умий моє личко. Розцвітай же, слово, і в родині, і в школі.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Усна робота
►  Складіть діалог на тему «За що люблю зиму?», використавши іменники в кличному відмінку.
2.Редагування
►  Відредагуйте речення. Поясніть причину помилок.
Сідайте, дідусь Іван. Доброго дня. Віра Миколаївна. Зачекай мене, Саша. Привіт, Аня.
3. Творча робота
►  Наведені Іменники поставте у формі кличного відмінка. 2-3 з них уведіть до самостійно складених речень зі звертаннями.
Матуся, Вітчизна, батько, Дніпро, брат, край, серце, місто.
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Самостійна робота
►  Перепишіть речення. Наведені в дужках іменники поставте у формі кличного відмінка.
1. Виростеш ти, (син), вирушиш в дорогу (В. Симоненко). 2. Багато в світі є стежок для тебе, мій (герой)! (М. Познанська) 3. Чи не тому в барвінку, (ненька), і взимку листя зелененьке, що від землі бере тепло? (В. Василашко) 4. Шипшина важко віддає плоди. Вона людей хапає за рукава, вона кричить: « (Людина), підожди! Ти підожди, (людина), будь ласкава!» (Л. Костенко).
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Гра «Провідміняй іменник»
►  Перший учень називає іменник у називному відмінку, другий — родовому та ін.
2. Рефлексія
►  Що вам  сподобалося на уроці? Який  настрій у вас після уроку?
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР). 
Укр.мова 6 кл. Відмінки іменників
►  Виконайте вправу з підручника.
►  Напишіть лінгвістичну казку про відмінки.
►  Запишіть улюблений вірш (7-8 рядків). Над кожним іменником укажіть його відмінок.