14:22 § 49. Від простого рефлексу до культури | |
§ 49. Від простого рефлексу до культури1. Прості рефлексиВи вже зрозуміли, що поведінку тварин можуть забезпечувати різні механізми. Є форми поведінки, яким не треба вчитися, вони с вродженими, a g й такі, що формуються лише завдяки досвіду особини. Поведінка простих тварин забезпечується лише простими механізмами; у складних тварин діють прості й складні механізми. Простежимо поступове ускладнення поведінки тварин. У відповідь на торкання іідра зіщулюється у грудочку. Для цього їй навіть не погрібні нервові цен'іри. Кожна нервова клітина у відповідь на подразник видає команду, на яку запроірамована: скорочення мускульних відростків клітин. Така реакція є прикладом простого рефлексу. Слово «рефлекс» походить від латинського відбиття: є певний подразник і є реакція організму. Уперше зрозумів, що поведінка тварин і людини відбиває подразники навколишнього середовища, Рене Декарт. Він порівнював тварин з автоматами, що бездумно відповідають на подразники. Певний автоматизм у поведінці існує, але він стосується лише простих рефлексів. Відсмикування кінцівки від гарячого або колінний рефлекс (мал. 319) є прикладами простих рефлексів у людини. 2. Інстинкти Ви пам'ятаєте, що дорожня оса народжується готовою шукати й на-ралізовувати павуків? Так само мокриця Реомюра народжується готовою будувати нірку (див. мал. 306), иронурок - бігати дном струмка (мал. 308), дощовий черв'як - затягувати листя під землю (мал. 315), а птахи - будувати гніздо (мал. 320), висиджувати яйця та годувати пташенят (див. мол. 166). Такі складні послідовності дій, що запускаються певним характерним подразником, називаються інстинктами. Послідовностям інстинктивних дій не треба вчитися: вони запрограмовані у зв'язках нервових клітин і є характерними для кожного виду. Інстинкти виду - це його набір иоведінкових «інструментів» (послідовностей дій), що мають вирішувати типові для цього виду завдання. 3. Научіння Здатність гідри зіщулюватися, коли до неї торкається хижак, є дуже корисною. А якщо до гідри раз за разом торкатиметься водорість, яку колише течія? Після певної кількості повторень гідра вже не буде на це реагувати. Отже, її поведінка залежить від певних умов: від її попереднього досвіду. Така поведінка є прикладом звикання. Згадайте експеримент, у якому перевірялося, як оса знаходить нірку. Вона не могла народитися з таким умінням. Його можна отримати лише внаслідок засвоєння особистого досвіду. Оса народжується здатною запам'ятовувати те, що є для неї важливим: положення нірки. Це приклад запам'ятовування. Зголоднілі акваріумні рибки, які побачили крізь скло, що до них підходить людина з кормом, попливуть до того місця, куди їм звичайно кидають їжу. Це приклад умовного рефлексу, тобто встановлення асоціації (зв'язку) між двома подразниками (людина підійшла до акваріуму та в годівничці з'явилася їжа). Завдяки цьому тварина починає реагувати на подразник, який вона асоціювала з певними наслідками. І тепер - найскладніший приклад. У деяких популяціях шимпанзе поширена здатність застосовувати каміння, щоб розбивати горіхи. Мавпи кладуть горіх на плаский камінь («ковадло») та б'ють зверху по горіху іншим каменем. Іноді під ковадло доводиться підкладати дрібні камінці, щоб його поверхня розташовувалася горизонтально. Для шимпанзе це - складна поведінка. Щоб її засвоїти, мавпі треба спостерігати, як розбивають горіхи інші особини. Якщо молодий шимпанзе не засвоїв цю технологію до п'ятирічного віку, він уже не зможе навчитися цій справі ніколи (мал. 321). Засвоєння такої форми поведінки є прикладом культурного спадкування. Не дивуйтеся: у певних (відносно небагатьох) тварин є культура, тобто сукупність поведінкових ознак, що передаються від однієї особини до іншої шляхом навчання. І звикання, і запам'ятовування, і умовний рефлекс, і культурне спадкування с формами научіння. Научіння - поява пристосувальних змін у поведінці окремої тварини, що пов'язана з отриманим нею досвідом. Порівняйте поведінку гідри та шимпанзе, і ви зрозумієте, який довгий шлях пройшла еволюція поведінки тварин! Поведінку тварин може забезпечувати безліч механізмів. їх головні групи: простий рефлекс (автоматична відповідь на подразник), інстинкт (уроджена послідовність дій, що запускається певним подразником) і научіння (пристосування в поведінці окремої особини, що пов'язані з її досвідом). Формами научіння є звикання, запам'ятовування, умовний рефлекс, культурне спадкування тощо. Простий рефлекс; інстинкт; научіння та його форми: звикання, запам'ятовування, умовний рефлекс, культурне спадкування; культура. 1. Які механізми забезпечують відносно просту поведінку, а які - складну? 2. Малята плацентарних ссавців народжуються з умінням шукати сосок і смоктати його. Який механізм забезпечує цю поведінку? 3. Наведіть приклади умовних рефлексів у тварин. 4*. Знайдіть у своїй поведінці прояви механізмів, про які йшлося в параграфі. Культурне спадкування у птахів У птахів зареєстровано чимало проявів культурного спадкування. У багатьох видів співочих горобцеподібних птахів саме так успадковується характерний спів. Пташенята народжуються готовими запам'ятати ту пісню, яку буде виконувати біля гнізда їхній батько. Коли вони стануть дорослими, самці навчаться виконувати таку пісню, а самки - шукати самців, які співатимуть саме так. Ось що писав Ніко Тінберген, один із засновників науки про поведінку тварин. «Один мій колега... провів дивовижний експеримент зі снігуром. Молодого самця вигодувала самка канарки. Виховуючись в оточенні птахів іншого виду, цей снігур настільки точно сприйняв їх пісню, що його спів нічим не відрізнявся від співу канарок. Пізніше цей самець разом із самкою свого виду виростив виводок молодих снігурів, серед яких було два самці... Одного з них відвезли в інше місце. Там до нього підсадили самку його ж виду. Минуло два роки, і один із нащадків цієї пари, самець, був повернутий моєму колезі... Виявилося, що цей онук нашого першого снігура досконало імітував пісню канарки, якій його дід навчився чотири роки тому». У Великій Британії існувала така традиція. Уранці молочники об'їжджали будинки своїх клієнтів, залишаючи на ґанку пляшки з молоком. Тривалий час усе було добре, а потім почалися неприємності. Господарі, виходячи на ґанок, знаходили пляшку із забрудненим молоком. Кришку з фольги на пляшці роздзьобували синиці, щоб поїсти вершків (мал. 322). Спочатку це були поодинокі випадки, але досить швидко вони стали масовими. Така швидкість поширення нової для синиць форми поведінки пов'язана зтим, що синиці вчилися роздзьобувати кришки одна від одної, тобто ця ознака успадковується культурно. ...А британським молочникам довелося оволодіти новими способами пакування для молока. Відповіді ГДЗ для 7 класу з предметів шкільної програми, а саме, біології Нові підручники 7 клас за програмою 2015 року з образотворчого мистецтва | |