Біологічний словник
Біологічний словник
Мезоглея (від гр. mesas - середній igloios - клейкий) - безструктурний шар клітин і речовини, що вони виділяють у губок та кишковопорожнинних.Мезодерма (від ... Читати далі »
Біологічний словникБіологічний словникМезоглея (від гр. mesas - середній igloios - клейкий) - безструктурний шар клітин і речовини, що вони виділяють у губок та кишковопорожнинних.Мезодерма (від ... Читати далі » Біологічний тлумачний словникБіологічний тлумачний словникАвтотрофи (від гр. aulas - сам і Irophe - живлення) - організми, які можуть синтезувати поживні (органічні) речовини з більш простих (неорганічних). Найп ... Читати далі »Міні-проектиМіні-проектиМіні-проект 1. Майстерність маскуванняКлючові слона: «мімікрія», «ефективність мімікрії». Що може бути моделлю для маскування? Які об ... Читати далі » Практичні роботиПрактичні роботиПрактична робота 1 Вивчення різноманітності членистоногихМета: ознайомитися з представниками різних класів членистоногих. Обладнання та матеріали: колекц ... Читати далі » Лабораторні дослідження. Частина 2Лабораторні дослідження. Частина 26. Вивчення особливостей покривів тіла тваринМета: визначити особливості та порівняти будову покривів тіла різних тварин. Обладнання та ... Читати далі » Лабораторні дослідження. Частина 1Лабораторні дослідження. Частина 11. Вивчення зовнішньої будови та характеру рухів кільчастих червів (на прикладі дощового черв 'яка або трубочника)Мета: ознайомитися із з ... Читати далі » § 62. Єдність живої природи§ 62. Єдність живої природи1. Функціїтварин у біосферіВи закінчуєте вивчення курсу біології для 7 класу, що присвячений зоології. Та ви не закінчуєте вивчення біології. Н ... Читати далі » § 61. Людина та інші тварини§ 61. Людина та інші тварини1. Навіщо охороняти тварин?Людина з'явилася як частіша тваринного світу, але з часом стала найвпливовішою частиною біосфери. Людська діяль ... Читати далі » § 60. Взаємодія популяцій в угрупованні§ 60. Взаємодія популяцій в угрупованні1. Класифікація типів взаємодії популяційВажливою частиною середовища для будь-якого організму є представники інших видів. Взаємоді ... Читати далі » § 59. Середовище та його чинники§ 59. Середовище та його чинники1. Навколишнє середовищеЯка властивість навколишнього середовища має значення для особини: оточувати або впливати? Звісно, впливати. ... Читати далі » § 58. Угруповання та екосистеми§ 58. Угруповання та екосистеми1.УгрупованняМи встановили, що організми є частинами популяцій. А до складу яких систем входять популяції? Угруповання - це сукупніст ... Читати далі » § 57. Популяції§ 57. Популяції1. Що таке популяція?У § 3 ви ознайомилися з рівнями біологічних систем, що розташовані нижче за організмений. Але чи є організм найбільшою з відомих ... Читати далі » § 56. Застосування систем сигналів і знарядь§ 56. Застосування систем сигналів і знарядь1. «Мова» бджіл і мурахТепер, коли ви дізналися про соціальних комах, розглянено найскладніші відомі нам системи п ... Читати далі » § 55. Соціальні комахи§ 55. Соціальні комахи1. Розподіл функцій у колоніїДеякі комахи живуть поодинці, інші - збираються величезними зграями. Соціальні ж комахи не просто мешкають разом, а утв ... Читати далі » § 54. Поведінка в просторі та часу§ 54. Поведінка в просторі та часу1. Територівльність.Чи доводилося вам спостерігати за поведінкою свійського собаки, особливо самця? А можливо, ви маєте досвід прогулянк ... Читати далі » § 53. Складні взаємини з родичами§ 53. Складні взаємини з родичами1. Групова поведінка в косякуДля представників багатьох видів важливими є не тільки відносини З партнерами та потомством, а й з іншими пр ... Читати далі » § 52. Батьки та діти§ 52. Батьки та діти1. Нескінченна черга переможцівПередусім повідомимо вам, читачу, дещо особисто про вас. Бодай одна дитина ваших батьків досягла певного віку. У вас є ... Читати далі » § 51. Відносини з партнерами§ 51. Відносини з партнерами1. Пошук партнераСпосіб життя різних видів тварин дуже різниться. Є види зі складними відносинами у групі, а є одинаки, які майже не зустрічаю ... Читати далі » § 50. Вирішення повторюваних і нових завдань§ 50. Вирішення повторюваних і нових завдань1. Інстинкт - засіб вирішення повторюваних завданьВи вже знаєте, що найкращим інструментом для вирішення типових завдань є інс ... Читати далі » § 49. Від простого рефлексу до культури§ 49. Від простого рефлексу до культури1. Прості рефлексиВи вже зрозуміли, що поведінку тварин можуть забезпечувати різні механізми. Є форми поведінки, яким не треба вчит ... Читати далі » § 48. Вивчення поведінки тварин§ 48. Вивчення поведінки тварин1. Чи здатний дощовий черв'як до передбачення?Як можна дізнатися, чому тварини демонструють ту чи іншу поведінку? Це досить складне зав ... Читати далі » § 47. Що таке поведінка?§ 47. Що таке поведінка?1. Перший приклад: пустельні мокриціПерш ніж сформулювати визначення поняття «поведінка тварин», розглянемо три дуже різні приклади. ... Читати далі » § 46. Розвиток§ 46. Розвиток1. Перші кроки індивідуального розвиткуВи переконалися в різноманітті форм розмноження, унаслідок якого утворюються нові організми. Проте будь-якій новій ос ... Читати далі » § 45. Розмноження§ 45. Розмноження1. Форми розмноження тваринЖиття будь-якого організму раніше або пізніше перерветься; ми оточені живими істотами лише тому, що вони здатні до розмноження ... Читати далі » § 44. Нервова система хордових§ 44. Нервова система хордових1. Особливості нервової системи хребетнихДо хребетних належать тварини з найскладнішою поведінкою. Не дивно, що вони мають і найскладніше по ... Читати далі » § 43. Системи регуляції§ 43. Системи регуляції1. Регуляція життєдіяльності організмуОкремі системи органів організму не існують самостійно. Вони поєднуються та злагоджено працюють завдяки наявн ... Читати далі » § 42. Подразливість і органи чуття§ 42. Подразливість і органи чуття1. ПодразливістьУ § 41 ви розглянули приклади двобоїв між різними тваринами. У них відображається одна з головних особливостей житт ... Читати далі » § 41. Напад і захист§ 41. Напад і захист1. «Гонка озброєнь» між хижаками та жертвамиВи ознайомилися з еволюцією способів руху тварин. Однак поза увагою залишилося важливе питання ... Читати далі » § 40. Рух§ 40. Рух1. Рухи м'якотілих безхребетнихЩе на початку підручника (див. мал. 1) ми зазначили, що рухливість є характерною ознакою тварин. Щоб здобути їжу, треба рухати ... Читати далі » § 39. Опора§ 39. Опора1. М'яка опораВи вже знеєте про декілька систем органів. Усі вони розміщуються в тілі, яке не може існувати без певної опори. Завдяки опорі тіло може збері ... Читати далі » § 38. Кровоносні системи хребетних тварин§ 38. Кровоносні системи хребетних тварин1. Кровоносна система хребетнихУ § 37 ви вже дізналися, що транспортна система хребетних тварин називається кровоносною, бо ... Читати далі » § 37. Транспортна система§ 37. Транспортна система1. Чому система називається транспортною?Якщо тварина є досить великою, обмін речовин між її частинами не може відбуватися без транспортної систе ... Читати далі » § 36. Виділення§ 36. Виділення1. Що треба виділяти з організму?Під нас обміну речовин утворюються речовини, накопичення яких може зашкодити організму. Видільна система видаляє такі речо ... Читати далі » § 35. Газообмін§ 35. Газообмін1. Навіщо потрібен газообмін?Ви вже знаєте, що всі живі організми поділяються на аеробні й анаеробні. Першим для життєдіяльності потрібен кисень, а другим ... Читати далі » § 34. Травні системи§ 34. Травні системи1. Що таке травлення?Травлення безпосередньо пов'язане із живленням та є його наслідком. Відбувається травлення в спеціальній травній системі, що ... Читати далі » § 33. Живлення тварин§ 33. Живлення тварин1. Різноманіття типів живлення тваринВам уже відомо, що тварини - гетеротрофи, які живляться шматками їжі. Ці шматки мають містити органічні речовини ... Читати далі » § 32. Форма тіла й покриви§ 32. Форма тіла й покриви1. Типи симетріїНа що насамперед ми звертаємо увагу, дивлячись на тварину? На форму її тіла та, звісно ж, на її покриви. Чи звертали ви увагу на ... Читати далі » § 31. Обмін речовин у тварин§ 31. Обмін речовин у тварин1. Що таке обмін речовин?Обмін речовин, або метаболізм, - це сукупність хімічних перетворень в організмах, що забезпечують їх життєдіяльність. ... Читати далі » § 30. Різноманітність ссавців§ 30. Різноманітність ссавців1. Від крихітних до величезнихМожна вважати, що великі та дрібні тварини живуть нібито в різних світах (мол. 189). Карликова землерийка за до ... Читати далі » § 29. Життя звичайної лисиці§ 29. Життя звичайної лисиці1. Дивовижна здатність до пристосуваньЩоб розглянути особливості життя певного виду ссавців, оберемо звичайну лисицю. Вона поширена по всій Ук ... Читати далі » § 28. Клас Ссавці§ 28. Клас Ссавці1. Походження ссавцівОдну групу рептилій, що поширилася наприкінці палеозойської ери, називають звіроподібними (мал. 175). Особливістю цих тварин було те ... Читати далі » § 27. Різноманітність птахів§ 27. Різноманітність птахів1. Систематичні та екологічні групи птахівТе, що ми бачимо, дивлячись на птаха, насамперед відображає особливості його життя, а не характерні ... Читати далі » § 26. Життя міської ластівки§ 26. Життя міської ластівки1. Міська ластівкаПтахи -найпомітніші з хребетних. Ми розглянемо птаха, якого, вірогідно, бачив кожен із вас: міську ластівку. Міська ла ... Читати далі » § 25. Клас Птахи§ 25. Клас Птахи1. Походження птахівКлас Птахи налічує близько 10 500 сучасних видів, що зустрічаються майже в будь-якому регіоні нашої планети. Горобець і страус, пінгві ... Читати далі » § 24. Різноманітність рептилій§ 24. Різноманітність рептилій1. Ряд ЧерепахиТіло черепах укрите панциром, із якого можуть висовуватися голова» кінцівки та хвіст. Грудна клітина черепах стала неру ... Читати далі » § 23. Клас Рептилії§ 23. Клас Рептилії1. Опанування суходолуАмфібії, які першими з чотириногих заселили суходіл, не позбулися залежності від водного середовища або вологих місць. Дещо пізні ... Читати далі » § 22. Клас Амфібії§ 22. Клас Амфібії1. Життя сірої ропухиБільшість амфібій - невеликі тварини, що мешкають у вологих місцях або біля води. Пристосування до життя в наземному й водному сере ... Читати далі » § 21. Лопатепері риби та походження чотириногих§ 21. Лопатепері риби та походження чотириногих1. Клас Лопатепері рибиЯк уже зазначалося, до кісткових риб належать класи Променепері й Лопатепері. Порівняно із сучасними ... Читати далі » § 20. Клас Променепері риби§ 20. Клас Променепері риби1. Найчисленніший клас хребетнихДо иромененерих риб належить приблизно 27 тисяч нидів, які населяють майже всі водойми нашої планети. Деякі їх ... Читати далі » § 19. Хрящові риби§ 19. Хрящові риби1. Групи хрящових рибДо класу Хрящові риби належить майже 1000 видів морських риб завдовжки від 15 см до 20 м. Сучасних хрящових риб об'єднують у тр ... Читати далі » § 18. Походження та особливості риб§ 18. Походження та особливості риб1. Виникнення щелепЯк ви знаєте, підтип Хребетні виник завдяки пристосуванню давніх хордових до вільного плавання. Перевагу при такому ... Читати далі » § 17. Тип Хордові§ 17. Тип ХордовіТип Хордові - це тип, до якого (разом з іншими 50 тисячами видів) належить і людина!Хордові утворилися від донних тварин, які мали личинку, що плаває. У ... Читати далі » § 16. Клас Головоногі молюски§ 16. Клас Головоногі молюски1. Головоногі молюскиДо класу Головоногі молюски належить майже 800 виключно морських видів. На жаль, у морях України вони не трапляються. Бі ... Читати далі » § 15. Тип Молюски§ 15. Тип Молюски1. Походження молюсківЗображені на малюнку 81 тварини належать до типу Молюски. Цей тип налічує майже 100 тисяч видів і декілька класів. Молюски - процві ... Читати далі » § 14. Різноманіття комах§ 14. Різноманіття комах1. Розвиток комахМайже всі комахи роздільностатеві, для деяких є характерним статевий диморфізм (мал. 75). За характером розвитку всіх комах можна ... Читати далі » § 13. Клас Комахи§ 13. Клас Комахи1. Походження комахЯк ви знаєте, найчисленнішою групою земних організмів є клас Комахи (див. мал. 2). Ще недавно вчені вважали, що предками комах були ба ... Читати далі » § 12. Клас Павукоподібні§ 12. Клас Павукоподібні1. Особливості павукоподібнихМайже всі 110 тисяч видів класу Павукоподібні мешкають на суходолі, їх характерними зовнішніми ознаками є відсутність ... Читати далі » § 11. Клас Ракоподібні§ 11. Клас Ракоподібні1. Хто такі ракоподібні?Представники класу Ракоподібні (а їх уже відомо майже 70 тисяч видів) населяють усі водойми нашої планети і навіть вийшли на ... Читати далі » § 10. Тип Членистоногі§ 10. Тип Членистоногі1. Особливості членистоногихЗараз ви починаєте вивчення особливого типу: науці відомо понад мільйон його видів, а їх загальна кількість, вірогідно, ... Читати далі » § 9. Паразитичні черви§ 9. Паразитичні черви1. Особливості внутрішніх паразитівВи ознайомилися з кількома представниками вільноіснуючих червів. Але багато груп червів перейшли до внутрішнього ... Читати далі » § 8. Черви як представники тришарових тварин§ 8. Черви як представники тришарових тварин1. Тришарові твариниВи знаєте, що тіло кишковопорожнинних складається з двох шарів клітин. Це наслідок особливостей її розвитк ... Читати далі » § 7. Тип Кишковопорожнинні§ 7. Тип Кишковопорожнинні1. Поліпи та медузиЯкщо ви були на Чорному чи Азовському морі, то, мабуть, бачили аурелію (мал. ЗО) або подібних до неї медуз. Ці тварини також ... Читати далі » § 6. Гідра - представник двошарових тварин§ 6. Гідра - представник двошарових тварин1. Походження багатоклітинності у тваринВи вже знаєте про найпростіших - амеб та інфузорій. їх тіло складається з однієї клітини ... Читати далі » § 5. Класифікація тварин§ 5. Класифікація тварин1. Види тваринВам уже знайоме поняття «вид». Поясніть його. Вид - одне з найскладніших понять у біології. Фахівці й дотепер сперечають ... Читати далі » § 4. Еволюція тварин§ 4. Еволюція тварин1. Пристосованість тварин до середовищаПовернімося до нашого ставка (див. форзац 1 підручника). Шуліка летить над водою, окунь очікує на здобич у воді ... Читати далі » § 3. Тканини і клітини§ 3. Тканини і клітини1. Рівні будови організмуБагато складних систем є багаторівневими. Розглянемо дещо далекий під зоології приклад. Де ви живете? Ваша відповідь ... Читати далі » § 2. «Конструюємо» організм тварини§ 2. «Конструюємо» організм тварини1. Організми, органи, системи органівУсі живі істоти нашого ставка (див. форзац 1 підручника) - організми, тобто окремі жив ... Читати далі » § 1. Хто такі тварини?§ 1. Хто такі тварини?1. Почнемо зі звичайного ставка...Розгляньте малюнок на початку підручника (див. форзац 1 підручника). На ньому - ставок із багатьма істотами. Більш ... Читати далі » |