14:50 § 56. Застосування систем сигналів і знарядь | |
§ 56. Застосування систем сигналів і знарядь1. «Мова» бджіл і мурахТепер, коли ви дізналися про соціальних комах, розглянено найскладніші відомі нам системи передачі інформації у живій природі (не враховуючи, звісно, мову людей). І в мурах, і у бджіл особини-розвідники вирушають на пошуки їжі. Якщо їм пощастить знайти місце, де є багато поживи, вони повертаються в родину і якимось чином повідомляють іншим, де треба шукати корм. Як це відбувається? «Мова» (точніше, система сигналів) бджіл вивчена краще. Якщо корм розташований поряд із вуликом, розвідниця виконує так званий «круговий» танок. У цьому разі інші бджоли шукають поживу за запахом, який принесла розвідниця. Цікавіше, коли ціль знаходиться на певній відстані від вулика. У такому випадку розвідниця бігає по стільниках «вісімкою» (мал. 368). Кількість коливань черевця розвідниці посередині умовної «вісімки» відповідає відстані до поживи, а кут нахилу цієї перетинки до пер тикалі дорівнює куту між напрямом на сонце та напрямом, у якому комахам треба летіти. Якщо не дати розвідниці повідомити про свою знахідку одразу, вона змінить повідомлення про напрям польоту відповідно до добових змін положення сонця. Те, що систему сигналів бджіл розшифровано правильно, було доведено за допомогою спеціального робота, який нагадує бджолу. Його танком на стільниках дослідники спрямували бджіл у заплановане місце! Систему сигналів мурах ще тільки розшифровують. Доведено, що мураха-дослідник може повідомити інших мурах про складний маршрут. Наприклад, у експериментальних установках, для вивчення поведінки мурах (мал. 369), використали «гребінку» з багатьма зубцями. Коли розвідник, який знайшов їжу на кінці одного зубця, прямував до мурашника, гребінку замінювали на нову, аби на ній не було ніяких слідів. Розвідник спілкувався з родичами (мал. 370), ті вирушали до гребінки і повертали на потрібний зубець (мал.371)\ Дослідники вивчали час, який потрібен, щоб мураха передав певне повідомлення. Вказівка «поверни на 40-му зубці» передавалася вдвічі довше, ніж «поверни на 20-му зубці». Імовірно, мурахи передають відомості про кожну розвилку окремо. А ось після того, як пожива певний час знаходилася на 40-му зубці, повідомлення «поверни на 38-й розвилці» передавалося швидко. Вірогідно, мурахи використовують щось па кшталт команди «поверни на 2 зубці раніше, ніж у минулий раз». Це свідчить, що в системі сигналів мурах, крім інстинктивних команд, є елементи научіння. 2. Інші системи сигналів Ми розглянули найскладніші відомі нам системи сигналів. Звичайно, є й інші приклади. У зелених жаб сигналом тривоги с плюхання іншої жаби у воду; у риб такі сигнали мають здебільшого хімічну природу. А ось африканські мавпи верве-ти мають досконалішу систему сигналів. Вони видають чотири різних сигнали тривоги. Один крик означає появу орла, другий - леопарда або гепарда, третій - змії, четвертий - небезпечного примата (павіана або людини) (мал. 372). Якщо мавпа стикається з якоюсь новою загрозою, вона класифікує її, обираючи один із сигналів. Так, гелікоптер викличе сигнал «орел», а мікрофон для запису голосів, який сховали у траві дослідники, - «змія». Інші мавпи реагують на сигнали відповідно: на крик «орел» дивляться на небо, на крик «змія» - під ноги. Досконалу систему звукових сигналів мають і дельфіни. Вони повідомляють родичам дві важливі речі. По-перше, у їх «співі» є особисті послідовності, що позначають індивідуальність виконавця. По-друге, ці звуки характеризують настрій, емоціональний стан дельфінів. Обмін такими повідомленнями допомагає підтримувати єдність групи. 3. Застосування знарядь Ще один тип поведінки, який уважають одним із найскладніших - застосування знарядь, тобто предметів, які використовують для впливу на інші предмети або тварин. Ви вже ознайомилися з прикладами застосування різних знарядь. Ними є і сітка павука (див. мал. 63), і камінь, який підіймає восьминіг (мая. 97), і предмети, які застосовує альтанник (моя. 338). Наведемо ще декілька прикладів (мал. 373-375). Ми сподіваємось, що у стосунках із тваринами - і простими, і складними - ви врахуєте те, наскільки їх поведінка буває цікавою. Учіться поважати наших родичів! Певні тварини демонструють складну поведінку, зокрема застосування розвинених систем сигналів і знарядь. Найвищий розвиток систем сигналів - у соціальних комах. Системи сигналів; знаряддя. 1. Поясніть, чому декілька різних сигналів тривоги, які використає певний вид, можуть бути кращими, ніж один для всіх випадків. 2. Поясніть, яке значення для досліджень поведінки бджіл мають експерименти з роботом, що нагадує бджолу й може виконувати танок на стільниках. 3. Який танок виконає бджола, якщо сонце міститься на півдні, а пожива - на сході? 4*. Що спільного в системах сигналів, про які розповідається в параграфі, з людською мовою? У чому відмінність між ними? Чи є поведінка людини наслідком еволюції поведінки інших тварин? Ви вже впевнилися в тому, що механізми поведінки людини суттєво відрізняються від таких у інших тварин. Утім, вона є наступним етапом ускладнення, попередні етапи якого ми бачимо в наших родичів. Людська поведінка - наслідок еволюції поведінки інших тварин, але під час становлення виду Людина розумна відбулися її величезні зміни. Чи можна описати системи сигналів бджіл і мурах мовою? Ні. Вони мають багато відмінностей від будь-якої людської мови. Поведінка бджіл та мурах є інстинктивною, уродженою. Система сигналів мавп - частково вродженою, частково набутою. Однак усі вони є принципово обмеженими щодо тієї інформації, яку за їх допомогою одна особина може передати іншій. Людські мови вільні від цього обмеження: ми можемо передати співбесіднику дещо принципово нове, не обмежуючись тими смислами, які передавалися під час становлення людської мови. Мова виникала не з вроджених сигналів, а з таких, які залежали від конкретної ситуації. Чи подібні знаряддя інших тварин до сучасних знарядь людини? Досить поверхнево. Люди створили техніку - особливий світ предметів, що виробляють знаряддя, самі споживають ресурси та енергію. Першим таким знаряддям було вогнище, яке почали застосовувати люди (хоча ще не нашого виду). Отже, людина - наслідок еволюції інших тварин і водночас - вид, який зробив величезний стрибок у своєму розвитку. ГДЗ решебник 7 клас з алгебри, української мови Нові підручники 2015 року 7 клас з іноземної мови, світової літератури | |