укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 15 » § 50. Вирішення повторюваних і нових завдань
14:30
§ 50. Вирішення повторюваних і нових завдань

§ 50. Вирішення повторюваних і нових завдань

1. Інстинкт - засіб вирішення повторюваних завдань
Ви вже знаєте, що найкращим інструментом для вирішення типових завдань є інстинкти. Розглянемо, як вони діють, на прикладі невеликої риби, що поширена в прісних водах і морських прибережжях України. Колючка триголкова вкрита кістковими пластинами та добре захищена голками, на які перетворилися промені її плавців (мал, 323).
Молоді особини цієї риби живуть зграями. Вони спільно шукають скупчення планктонних і донних безхребетних. Якщо хоча б одна риба побачить загрозу, уся зграя сховається на глибині або поміж водоростей. Інстинкти, що працюють у колючки при цьому, стосуються її живлення та захисту від небезпек, тобто кормової та захисної поведінки.
Через рік колючки будуть завдовжки 3,5-5 см і залишать зграю. Кожен самець вибере ділянку на мілководді й побудує там гніздо - купку водоростей, що склеєні слизом. Це керується інстинктами, які ще не працюють у молодих риб.
Самець обороняє свою ділянку від інших самців. Він нападе на будь-який невеликий об'єкт, що матиме червоне черевце. Із зображених на малюнку 324 фігур більш сильну реакцію викличе нижня: у неї яскравіше виражене червоне черевце. Такий характерний подразник, що запускає певну поведінкову реакцію, називають стимулом. Стимул, що запускає інстинктивні програми для реакції самця на самку, - її набухле черевце. Після залицяння самця відбувається нерест. Набухле черевце самки зникає, з'являється новий стимул - гніздо з ікрою. Самець охороняє його та рухами плавців забезпечує потік води крізь нього. З ікри з'являються мальки; це - новий стимул. Близько тижня самець охороняє молодь, і вже потім втрачає інтерес до неї та до розмноження аж до наступного року. Побудова гнізда та взаємодія із самкою для самця - приклади репродуктивної (пов'язаної з розмноженням) поведінки, а турбота про ікру та мальків - батьківської.
2. Поведінковий акт
Чому в певний момент часу тварина демонструє ту чи іншу форму поведінки? Причина цього - в мотивації, спонуканні до певної дії. Наприклад, щоб особина почала їсти, у неї має з'явитися кормова мотивація. А з'явиться вона за двох умов: якщо тварина має потребу в їжі (вона зголодніла) і якщо вона отримала певний стимул (побачила їжу).
Відмінність між потребою і мотивацією полягає в тому, що потреби властиві виду в цілому, але в певний момент можуть бути неактивними. Мотивація - активована потреба.
Колючка має потребу в їжі. Якщо на цю потребу буде накладений стимул (наприклад, зовнішній вигляд личинки комара), активується кормова мотивація. Вона запустить інстинктивні дії для захоплення їжі та можливо, наслідки научіння, яке спирається на досвід попередніх вдалих і невдалих спроб спіймати таких личинок.
Поведінку більшості тварин можна описати за допомогою схеми (мал. 325). Поведінка - це вилив організму на середовище, який забезпечують вроджені (інстинкти та прості рефлекси) та набуті (научіння) механізми. Вони є наслідком мотивації, що з'являється за-вдяки наявності певної потреби та характерного стимулу. Відмінності різних тварин стосуються співвідношення між уродженими та набутими механізмами. Чим більшу роль відіграє навчання, тим більш гнучкою с поведінка. Інстинкти та прості рефлекси дають можливість вирішувати типові для виду «завдання». Научіння допомагає виоратися з менш поширеними, якщо особина має пов'язаний із ними досвід. А як тварини вирішуватимуть заедания, з якими ніколи не стикалися?
3. Розміркована діяльність
Шимпанзе заходить у клітку, у якій під стелею, вище, ніж можна дотягнутися, висить банан. Ця мавпа ніколи не стикалася з такою проблемою. Вона намагається дотягнутися до їжі, та з часом припиняє спроби. У клітці залишені певні речі. Через деякий час шимпанзе будує піраміду з ящиків, залазить на неї й дістає банан (moil 326).
Тварини з більш простою поведінкою іноді вирішують нові для них завдання шляхом спроб і помилок. Під час хаотичних рухів вони іноді можуть випадково вирішити проблему. Однак шимпанзе в нашому прикладі не рухався хаотично. Його спроби та помилки виконувалися в його уяві. Це свідчить про наявність у шимпанзе здібностей, які є основою інтелекту людини. Через спорідненість такої діяльності з людським розумом її називають розміркова-ною діяльністю.
До розміркованої діяльності здатні нечисленні тварини. Серед них - мавпи, дельфіни, папуги та воронові птахи. Для пояснення поведінки таких тварин недостатньо механізмів, що показані на малюнку 325. У їхній поведінці додаються нові можливості (мал. 327).
Чим краще в певного виду працюють «вищі» механізми, що зумовлюють поведінку (наприклад, розміркована діяльність), тим менше значення для них мають «нижчі» механізми (прості рефлекси й інстинкти).
На поведінку впливають різні механізми: уроджені (прості рефлекси та Інстинкти), набуті (різні форми научіння) та, в окремих випадках, розмірко-вана діяльність (початкова здатність використувати уяву про середовище). Робота цих механізмів залежить від мотивації (внутрішнього спонукання до певної дії). Мотивація виникає за наявності відповідної потреби та у відповідь на характерний стимул.
Стимул; мотивація; потреба; розміркована діяльність; кормова, захисна, репродуктивна та батьківська поведінка.
1. Чи може потреба, що є характерною для виду, у певний момент не відображатися в мотиваціях особини? Наведіть приклади.
2. Проаналізуйте потреби та мотивації, що зумовлюють поведінку колючке триголкової, описану в параграфі.
З*. Згадайте, як відбувається нерест сірої ропухи (див. мал. 130). ВисловІть припущення, які механізми забезпечують описану поведінку.
4*. Проаналізуйте свій певний поведінковий акт (якусь вашу окрему дію) Які потреби ви задовольняли, яка мотивація була причиною вашо" активності?
і Поведінка людини
Людина - тварина з незвичайною поведінкою. Еволюція наших предків була спрямована на розвиток здатності вирішувати найрізноманітніші завдання. І для людини, і для близьких до неї «великих мавп», тобто інших представників родини Гомініди (див. мал. 194), є характерним втрата більшості інстинктів (мал. 328). Порівняйте схему поведінки людини зі схемами поведінки тварин (див. мал. 325, 327).
У людини залишаються тільки нечисленні прості рефлекси (наприклад, колінний рефлекс, мал. 319) і найпростіші інстинкти (наприклад, смоктання молока малятами). Певної незалежності набула людська культура. Культурне спадкування відбувається не лише підчас взаємодії двох особин; засоби її передачі здатні існувати самі по собі (як-от цей підручник).
Тривають гострі суперечки, якою мірою на поведінку людини впливають уроджені механізми. Якщо інтелект і культурне спадкування витіснили інстинкти, чи можна позбутися біологічної основи поведінки?
Еволюційна психологія - наука про біологічні основи поведінки людини - доводить, що ця основа зберігається і значною мірою впливає на сучасних людей. Наші мотивації лише частково залежать від інтелекту та культури. Як і в інших тварин, важлива частина завдань, які вони ставлять перед інтелектом, є вродженими. Ми не усвідомлюємо, які стимули впливають на нас і активують неусвідомлювані або лише частково усвідомлювані мотивації. Особливо вроджені стимули й мотивації впливають на репродуктивну, батьківську та ієрархічну (відношення влади та покори) поведінку людини.

Відповіді ГДЗ для 7 класу з предметів шкільної програми, а саме, біології
Нові підручники 7 клас за програмою 2015 року з образотворчого мистецтва