Леся Українка
Леся Українка народилася в м. Новограді-Волинському на Волині. Батьки поетеси були освіченими людьми: мама — відома письменниця Олена Пчілка. батько — юрист. У родині панувала атмосфера любові до української мови, культури, звичаїв і традицій.
Лариса була допитливою дівчинкою, у чотири роки вже читала, а в п'ять написала змістовного листа своєму дядькові — професору Михайлові Лрагоманову. Саме в цьому віці вона попросила батьків називати себе Лесею. Найбільше дівчинка любила гратися зі старшим братом Михайлом. її дитинство минало серед чудової волинської природи. Вона любила співати п танцювати, вишивати н виготовляти іграшки. Пробувати свої сили в літературі Леся почала рано: у дев'ять років написала першого вірша -Надія-, який присвятила своїй тітці, засланій за політичні погляди до Сибіру. Перший друкований твір побачив світ, коли дівчинці було тринадцять (вірш -Конвалія»).
Змалку Леся Українка виявляла хист до навчання, вивчила десять іноземних мов. а ше любила музику (грала на фортепіано) п малювання. У родині Косачів улаштовували літературні й народні свята. Саме Леся була їх сценаристом, режисером і костюмером.
Проте доля талановитої дівчинки склалася так. що їй довелося виборювати життя, долаючи нестерпний фізичний біль. На Водохреша в Луцьку вона так захопилася святом, що н не помітила, як замочила ноги в крижаній воді. Спочатку боліла нога, потім — рука, а далі було ускладнення — туберкульоз кісток, легень, нирок... Тож іше змалку Леся Українка засвоїла науку: аби не плакати, треба сміятися:
Так! Я буду крізь сльози сміятись. Серед лиха співати пісні. Без надії таки сподіватись. Буду жити! Геть думи стані!
Дівчинці іноді доводилося місяцями лежати в гіпсі — -липучих кайданах», за її ж висловом. Однак це не завадило Лесі залишити великий літературний спадок, який є окрасою не тільки української, а й світової літера тури.
I 1. Потрапити в край вічного проміння прагне лірична героїня вірша
А "Мрії"
Б "Співець"
В "Тиша морська"
Г "Як дитиною, бувало..."
2. Про солов'я йдеться у вірші
А "Мрії"
Б "Співець"
В "Тиша морська"
Г "Як дитиною, бувало...-
4. Розкажіть про дитинство Лесі Українки. Що змалку впливало на формування обдарованої й освіченої дівчини?
5. До кого лірична героїня має більше поваги у вірші Лесі Українки -Мрії»? Про які її людські якості це свідчить?
6. Чому лірична героїня вірша -Як дитиною, бувало...» не зізнавалася про свій біль? Як це пов'язано з життям Лесі Українки?
7. Як ви розумієте словосполучення безпощадна зброя сміху у вірші -Як дитиною, бувало...-? Чому її найбільше боїться лірична героїня?
8. Усно опишіть своїми словами морський пейзаж у вірші Лесі Українки «Тиша морська».
9. У вірші -Тиша морська- Леся Українка створила образ -краю вічного проміння». Чи існує такий край насправді? Чи треба до нього прагнути?
10. Чому лірична героїня вірша -Співець* протиставляє себе солов'ю?
11. Випишіть у робочий зошит епітети з вірша Лесі Українки -Тиша морська». Яку роль вони відіграють у цьому творі?
12. Знайдіть приклади персоніфікації у вірші Лесі Українки «Співець».
1. Вивчити напам'ять вірш Лесі Українки «Як дитиною, бувало,..».
2. Намалювати ілюстрацію до вірша Лесі Українки «Співець» (за бажанням).
Тарас Шевченко
|