Математика 3 клас. Урок 74. Складання обернених задач
Мета: ознайомити учнів з прийомом письмового додавання трицифрових чисел із переходом через розряд; розвивати вміння розв'язувати обернені задачі; формувати вміння розв'язувати нерівності способом випробування; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку. Математика 3 клас. Складання обернених задач
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
2. Математичний диктант (с, 105, завдання 676)
1)346; 203; 506.
2) 340; 43; 1000; 800; 808; 425. 3)599; 601.
4) 307 см, 360 см.
3. Розв'язування нерівностей способом випробування (с 108,завдання 677)
— Користуючись таблицею, назвіть ті значения а, при яких нерівність а — 33>40.
(Під час розв'язування нерівностей числа, що задані, випробовують. На приклад, підставимо у праву частину нерівності (а — 33) число 70. 70 — 33 = = 37. Число 37 не більше 40. Отже, число 70 не є розв'язанням нерівності а - 33 > 40.)
Далі учні самостійно повідомляють відповіді. Підходять числа 74; 75.
4. Робота за картками індивідуального контролю (див. додаток на с 37)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми ознайомимося з письмовим додаванням трицифрових чисел з переходом через розряд, будемо складати та розв'язувати обернені задачі.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Пояснення нового матеріалу (с 105, завдання 678)
— Прочитайте приклад з підручника.
— Хто бажає пояснити як виконали додавання з переходом через розряд? До 8 од. додати 4 од. буде 12, цифру 2 пишемо під одиницями, 1 десяток
запам'ятовуємо. Складаємо десятки: 1 + 5 + 7 = 13, цифру 3 пишемо під десятками, 1 дес. запам'ятовуємо. Складаємо сотні: 1 + 3 + 2 = 6. Цифру 6 записуемо під сотнями. Сума чисел 358 і 274 дорівнює 632.
2. Первинне закріплення (с 105, завдання 679)
— Обчисліть значення сум, записуючи доданки стовпчиком.
— Перший і другий стовпчики розв'яжіть з коментуванням біля дошки, третій і четвертий самостійно.
3. Робота над задачею (с. 105, завдання 680)
Умову задачі складають колективно, а розв'язують самостійно.
Було — ?
Змололи — ?, (140 + 140) кг
Залишилось — 136 кг
Розв'язання 1) 140 + 140 - 280 (кг) — змололи 2)280 + 136 = 416 (кг)
Відповідь: 416 кілограмів зерна треба було змолоти.
ФЬкультхвилинка
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над задачею (с. 105, завдання 681), складання оберненої задачі
— Прочитайте задачу.
— Яка довжина дроту? (9дм)
— Яка маса 9 дм дроту? (72 г)
— Якої довжини був відрізаний шматок дроту? (4 дм)
— Що запитується в задачі?
— Складіть коротку умову.
9 дм — 72 г
4дм — ?
— Про що дізнаємося в першій дії? (Якою є маса 1 дм дроту)
— Знаючи масу 1 дм дроту, чи можемо відповісти на питання задачі? (Так) Розв'язання
1) 72 : 9 = 8 (г) — маса 1 дм дроту. 2)8-4 = 32(г)
Відповідь'. 32 грами — маса 4 дм дроту.
— Складіть обернену задачу, у якій потрібно знайти довжину відрізаного шматка дроту — 4 дм.
9 дм — 72 г ? — 32 г
Розв'язання
1) 72 : 9 = 8 (г) — маса 1 дм дроту
2) 32 : 8 = 4 (дм)
Відповідь: 4 дм — довжина 32 г дроту.
— Чи було відомим число 4 дм у першій задачі? (Так)
— Отже, розв'язавши обернену задачу та отримавши число, яке було відоме в першій задачі, можемо зробити висновок, що задача розв'язана правильно.
— Чи можна ще скласти обернені задачі, використовуючи дані першої задачі? (Так)
Учитель коротко записує ці задачі на дошці.
9 м — ? ? — 72 г
4 дм — 32 г 4 дм — 32 г
Висновок. Обернених задач можна скласти стільки, скільки в задачі є відомих чисел.
2. Завдання з логічним навантаженням (с 105, завдання Ш) Дідусеві — 50 років, батькові — ЗО років, сину — 10 років. Відповідь: разом їм 90 років.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Поясніть спосіб обчислення за прикладом: 379 + 146.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С 106, завдання 683; 684. Математика 3 клас. Складання обернених задач
Додаток
Картка 1
Розв'яжіть задачу.
За перший день електромонтер використав 400 м дроту, за другий — на 330 м менше, а за третій — стільки, скільки за перший і другий разом. Скільки метрів дроту використав монтер за три дні?
Картка 2
Розв'яжіть задачу.
За перший день туристи пройшли 134 км, за другий — на 62 км більше, а за третій день — стільки, скільки за перші два дні. Скільки кілометрів пройшли туристи за три дні?
|