Станіслав Чернілевський
"Я народився поміж двох річок — невеличкою річкою Жван з її мілинами та глибинами й могутнім і тихим Дністром з його вирами та потужною течією— так поетігчно починає розповідь про себе сучасний український письменник Станіслав Болеславович ЧернілевськиЙ. — Може, через те я так люблю водночас і найтонші. найдрібніші порухи й великі, могутні рухи.
Десь у четвертому класі я зіграв на сцені першу роль — хлопчика, шо вкрав на колгоспному полі огірки, а мама його прнсовістпла. і він. каючись, відніс їх назад.
Береги Дністра, де я жив. були райськи благодатними: там росли колгоспні груші, яблука, сливи, абрикоси, виноград. Там були баштани. Природно, шо поночі ми. хлопчаки, ватагою пробиралися ярами Й цупили кавуни та дині або ж огірки й помідори, поки сторож не гнався за нами.
У житті було не так. як на сиені. але шо дивно: обидві ролі я грав по-дитячому щиро й самовіддано.
Правди є різні, а істина одна. Як і одне дитинство на все життя. Воно завжди — шастя. Може, єдине шастя в житті. Найдорожче. Як матір".
Талант до поетичного слова виявився рано: учнем четвертого класу Станіслав надрукував свій перший вірш про Тараса Шевченка в районній газеті. Пізніше С. Чернілевськнй навчався навпереміну в трьох впших навчальних закладах: у Київському університеті на філологічному факультеті, у Київському театральному інституті на факультеті кінорежисури. а також у Вінницькому педагогічному Інституті. Упродовж життя працював учителем, потім — на Київській кіностудії імені О. Довженка.
Нині як викладач багато уваги приділяє студентам Київського національного університету* театру, кіно й телебачення імені І. К. Карпенка-Карого. Ось яка багатогранна діяльність С Чернілевського.
Віршові розміри
У 5 класі ви вже ознайомлювалися з особливостями прозової й віршованої мови художніх творів, коли вивчали казку В. Снмоненка -Цар Плаксій І Лоскотон*. У чому полягає відмінність між прозовими творами й віршованими? Тут потрібно згадати про відомі вам поняття, як події вірша на строфи, ритм. рима.
Ритмічність у вірші часто досягається через закономірне повторення однакових груп складів (їх називають стопами). За типом таких груп визначають віршовий розмір — ямб і хорей. Як зробити?
Ви знаєте, шо склади бувають наголошені й ненаголошені. Скільки голосних у слові, стільки Й складів. Прочитаймо перші два рядки вірша С. Чертлевського-Забулавнучкавбабичеревіїчки...» і поставмо наголоси
Спробуймо тепер побудувати схему иього вірша, щоб визначити його розмір. Наголошені склали позначимо рискою з наголосом —. а не-наголошені — за допомогою лежачої дужки.
Ви відразу помітите закономірність у повторенні ненаголошеного ft наголошеного складу (и—). якщо через кожні два символи поставите вертикальну риску.
Отже, цей вірш написаний Лмбом. бо в ньому повторюється комбінація, шо складається з ненаголошеного ґі наголошеного складів. Комбінації складів, як уже зазначаюся вище, називають стопами.
У хорея перший склад наголошений, а другий ненаголошеннй. Спробуйте побудувати схему до перших двох рядків вірша С. Чернілевського - Теплота родинного інтилгу... * й переконатися, що він написаний хореєм.
У віршах часто трапляється пірйхій — так звана допоміжна стопа. ПірнхІй складається з двох ненаголошеннх складів, не впливає на визначення віршового розміру. Ви, напевно, помітили, шо в обох наведених вище рядках вірша -Забула внучка в баби черевички...» наявний пірйхій. Укінці рядків ямб чи хорей може бути неповним, тоді кажуть, шо в рядку неповна стопа.
1. Рима — це
А однакові початки рядків у вірші
Б поділ вірша на частини за змістом
В співзвучні закінчення рядків у вірші
Г комбінації наголошених І ненаголошених складів
2. За вікном хатиниу вірші "Теплота родинного інтиму"...
А зима
Б весна
В літо
Г осінь
3. У реченні / осінь їй тихенько опустила горіховий листок перед вікном використано
А анафору
Б гіперболу
В порівняння
Г персоніфікацію
4. Які ви знаєте ознаки віршованоі мови?
5. Як ви розумієте такі вислови з вірша С Чернілевського "Теплота родинного інтиму.,.»: мотузочком диму хату прив'язала до небес; не ка тує серце печія; як душа свгтліє перед днем"?
6. Визначте головне за змістом слово в кожному рядку вірша "Теплота родинного інтиму...». Виразно прочитайте вірш, інтонаційно наголо-шуючи виділені слова.
7. Прокоментуйте кожне слово назви еірша°ТеплотародинногоІнтиму...».
8. Як ви розумієте зміст речення І осінь їй тихенько опустила горіховий листокперед вікном («Забула внучка в баби черевички...-) ?
9. З якою метою, на вашу думку, поет використовує образні вислови: перекотилось літо за село, бризнувши в зело?
10. Яке враження справили на вас вірші С. Чернілевського?
!11. Знайдіть у вірші -Забула внучка в баби черевички...» слова зі зменшено-пестливими суфіксами й випишіть їх у робочий зошит. З якою метою автор використовує їх? Чи вживає хтось із ваших знайомих, друзів чи родичів слова з такими суфіксами і в яких ситуаціях? 12. Доберіть і запишіть у робочий зошит прикметники-епїтети, які могли б
сполучатись у віршах із такими іменниками: мамині...........руки;
...,...,... сонце;.......,... зоря;...........хатина.
1. Виписати в робочий зошит слова з віршів С Чернілевського, ужиті в переносному значенні. Усно пояснити, яку роль відіграють у творах образні слова (епітет, персоніфікація, порівняння тощо).
2. Вивчити один із віршів С Чернілевського напам'ять за бажанням.
Володимир Винниченко
|