Укр.мова 6 кл. Урок 18. Урок розвитку комунікативних умінь № 5
Мета:
- навчальна: закріпити знання, уміння і навички аналізу та створення різних типів мовлення — розповіді, опису та роздуму;
- розвивальна: розвивати творчі здібності учнів;
- виховна: виховувати ціннісне ставлення до текстів різних типів і стилів. Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, морфологія, синтаксис,
орфографія. Міжпредметні зв'язки: мовлення і мова.
Тип уроку: формування умінь і навичок.
Зміст
ПЕРЕБІГ УРОКУ. Укр.мова 6 кл. Урок розвитку комунікативних умінь № 5
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Словесний малюнок
► Послухайте уривок вірша «Листопад» Я. Щоголева. Яку картину ви уявили? Завдяки чому? Який це тип мовлення? Які типи мовлення ви ще знаєте?
І висне небо в ті часи, немов циновий дах, і стигнуть краплі від роси, як сльози, на гіллях.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Коротка бесіда
- Про що б ви хотіли розповісти учневі молодших класів? Який тип мовлення вам у цьому допоможе?
- Що ви описували на уроках української мови в попередніх класах?
- Що характерне для творів-роздумів?
IV. ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК
1. Самостійна робота
► Перепишіть текст, завершуючи окремі речення. Який тип тексту ви записали?
Життя створює безліч різноманітних і навіть неймовірних ситуацій. Питання про те, як вчинити, як поводитися і як ставитися до поводження інших у тій чи іншій ситуації, набуває особливої гостроти через .... Щоб знайти правильне рішення, що дозволяє зберегти свою гідність, свої переконання і не образити іншої людини, потрібно ....
2. Стислий переказ
► Прочитайте (послухайте) текст. До якого типу він належить? Напишіть стислий переказ.
УМІННЯ ГОВОРИТИ ТА СЛУХАТИ
Відомий французький письменник і льотчик, інтелігентний Антуан де Сент-Екзюпері якось помітив, що найбільша розкіш — це розкіш людського спілкування. Спілкування...
Здавалося б, що тут мудрованого? Захотів поговорити зі знайомим, зустрілися — і говори скільки душі завгодно. Але насправді все це пе так просто.
І щоб відчути справжнє задоволення від спілкування, треба дотримуватися деяких правил.
Нам потрібно вміти вислухати іншу людину, не відмахнутися від її турбот. І це велике мистецтво.
Мистецтво спілкування полягає в правильному виборі теми й тону бесіди. І цього теж треба навчитись.
Відомий французький письменник-мораліст Франсуа де Ларошфуко тонко відмітив: «...Якщо сказати слово до речі — велике мистецтво, то до речі промовчати — мистецтво ще більше» (З по сібника).
3. Творча лабораторія
► Прочитайте текст. Опис чого в ньому представлено?
ДІТИ НА ЛЕВАДІ
Картина народної художниці О. Л. Кульчицької «Діти на леваді» показує дівчаток-підлітків. Свіжі, загорілі і обвітрені обличчя милують наш зір своєю природною красою.
Дівчатка сидять невимушено, вільно, кожна по-своєму. Одна весело посміхається, друга соромливо закрила рукою уста, стримуючи сміх, інша, обіпершись руками на траву, уважно слухає.
їхні білі сорочки світяться на сонці, приваблюючи до себе наш зір і примушуючи нас дивитися в обличчя кожної дівчинки зокрема. Верхній край кола закінчують темноволосі голівки, на фоні яких праворуч контрастом світлого волосся виділяється дівчинка першого плану. Нижній край кола підкреслений темно-коричневою фарбою запасок.
Тиха сонячна погода. Спеку послаблює надрічкова прохолода. Гірське повітря чисте, прозоре. Все це разом створює лагідний на-стрій, що та к щаслико поєднується ;і наївністю простих характерів сільських дітей (З журналу).
► Напишіть коротку замальовку з описом природи свого краю.
4. Творча робота
► Перекладіть слова українською мовою. Користуючись ними, опишіть свою кімнату.
Обои, мебель, картины, занавеска, потрет, полка, подоконник, ковер, шкафы, стол, столик, диван, кресло, стул, телевизор, компьютер.
► Записати текст у зошит.
5. Лінгвістичне спостереження
► Послухайте (прочитайте) текст. Чи є в ньому в наявності поєднання елементів різних типів мовлення?
З УСТ НАРОДУ
Давним-давно у Чигирині від сивої, спрацьованої за довге життя бабусі я почув зворушливу легенду. Бабуся сиділа на ослоні у своїй тісненькій хатці, а довкола неї, по стінах, барвисто цвіли рушники, вишиті її сухими, жилавими руками. її тихий голос дзвенів чисто-чисто, ніби Холодоярський струмок:
— Жила в нашому містечку дівчина-красуня. На диво струнка, чорноброва, з тугою косою за плечима, знала безліч старовинних пісень і співала їх так, що навіть людина, яка й мови української не знала,— танула серцем, роняла сльозу, бо вчувала у тих мелодіях, звичайнісіньких денних словах — красу душі нерідної. Звали ту дівчину Оленою...
Одного дня під час Великої Вітчизняної війни вона взнала, що її суджений лежить у далекім лазареті, смертельно поранений і без кінця-краю марить її ім'ям...
Рано-вранці зібралася дівчина і подалася аж на Урал. Відшукала. Напувала джерельною водою, співала улюблену Тихонову пісню.
Ой, у лузі, та ще й при березі Червона калина...
І побачила Олена, як з тим її співом, її тихим сердечним голосом все ясніше розплющувалися карі очі коханого, а на його блідому, вкрай змарнілому обличчі — тепло світилася усмішка...
А коли забирала додому немічного каліку без рук і правої ноги, лікар-хірург відкликав Олену і сказав наодинці: «Не ми, а ваша любов, ваші пісні народні врятували солдата від смерті» (За С. Носа нем).
6. Робота за підручником
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. Укр.мова 6 кл. Урок розвитку комунікативних умінь № 5
Рефлексія
Що саме з теми уроку засвоєно кожним глибше?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)
► Робота за підручником.
► Підібрати текст з поєднанням різних типів. Записати. Вміти проаналізувати.
|