Укр.мова 6 кл. Урок 20. Групи слів за вживанням
Мета:
- навчальна: дати поняття про загальновживані й стилістично забарвлені слова;
- розвивальна: розвивати гнучкість мислення учнів;
- виховна: виховувати уважне та шанобливе ставлення до слова. Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, стилістика, синтаксис і пунктуація, орфографія. Міжпредметні зв'язки: мова, література, географія, біологія.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Зміст
ПЕРЕБІГ УРОКУ. Укр.мова 6 кл. Групи слів за вживанням
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Виразне читання
► Виразно прочитайте уривки вірша. Яка основна думка в них виражена? Як ви ставитесь до слова? Назвіть у тексті звертання. Які розділові знаки при ньому стоять?
СЛОВА
У вас мудрість вічна і любов жива... А хтось же вас народжував, слова. Хтось ті суцвіття звуків винаходив, Що стали потім мовами народів.
І хтось у серце проситься в імлі, І кличе душу, і тривожить знову. Стоїть і кличе древньо-стовіково. Хоч не лишив нічого на землі, А лиш одне — на віки вічне слово.
С. Тельнюк
2. Відповіді на запитання
- Які групи слів ми вже вивчали?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Словникова робота
► Прочитайте пари слів. Які, на вашу думку, є загальновживаними, а які стилістично забарвлені?
Дуб — дубок, синій — синісінький, старий — старезний, спати — спанюньки, пити — питоньки.
IV. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з текстом
► Прочитайте текст. Про що в ньому йдеться?
Лексика сучасної української літературної мови охоплює велику кількість слів, не піддається точній статистиці, підрахункам, у нашій літературній мові налічується не менше одного мільйона слів, а лексичних значень ще більше.
За функціональними ознаками розрізняють загальновживану та функціонально обмежену (стилістично забарвлену, професійну, термінологічну, діалектну, просторічну) лексику. Переважна більшість слів загальновживані.
2. Робота з таблицею
► Наведіть приклади загальновживаної лексики різних груп (письмово).
Загальновживана лексика
3. Поняття про стилістично забарвлену лексику
► Прочитайте. Зі словами стилістично забарвленими утворіть речення і запишіть.
До стилістично забарвленої лексики належать слова, що, крім свого основного значення, мають ще й стилістичне. Наприклад: допомагати — надати допомогу (діловий стиль), підсобити (розмовний); персональна справа — персоналка (розмовний); гарний — фай-ний (діалектне); нарив — абсцес (термінологічне).
4. Робота з діалектизмами
► Прочитайте текст. Розкажіть про діалектизми, використовуючи наведені приклади.
Діалектизми — слова або словосполучення, характерні лише для певних територій, на яких функціонує загальнонародна національна мова.
Діалектизми відрізняються від літературної норми вимови (криниця — кирниця; зоря — зорйа, зора; кінь — куень); оформлення граматичних форм (буду ходити — буду ходив, рукою — руков, ходитиму — я му ходити); використовуються як синоніми або взагалі з іншим значенням [дядько — вуйко, буря — шарпай, сокира — киря, ярмарок — збір, урожай — врода).
5. Визначення понять професіоналізми і терміни
► Прочитайте текст. Наведіть приклади професіоналізмів і термінів.
Професіоналізми — це слова, що позначають спеціальні поняття у сфері тієї чи іншої професії, ремесла, промислу. Наприклад, рибалки Приазов'я і Причорномор'я вживають такі назви вітрів: грего, бунація, карапкан, левант, майстро, трамонтан та ін.
Термін — спеціальне слово або словосполучення, що вживається для точного вираження поняття з якої-небудь галузі знання — науки, техніки, політики, мистецтва. У галузі однієї науки терміни утворюють систему (термінологію). Велика кількість термінів є словами іншомовного походження (лексика, географія, біологія, рентген). За структурою терміни можуть бути як одним словом (аналіз, суфікс, гіпотеза), так і словосполученням (приватна власність, білий вірш, середній рід).
6. Ознайомлення з просторічними словами
Під терміном просторічна лексика розуміють два різні поняття, а саме:
1) спотворені, помилкові слова в неграмотному мовленні (урем'я, звиняйте, скіко (скільки));
2) згрубіла, знижена лексика, що входить у систему загальновживаної мови, але вживанпя її ие підтримується з етичних міркувань (витріщитись, дрихнути, жерти).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Запис речень на дошці і в зошитах
► Запишіть речення. Визначте в них діалектизми, професіоналізми, терміни, просторічні слова. З якою метою вони вживаються?
1. В курнику запіяв когут (/. Франко). 2. Чіпка собі блудить, як бовдур, не знає, що й розпочати (Панас Мирний). 3. Методкабінети проводять цікаві учнівські конкурси в районах, містах та областях. 4. Науковий стиль має такі підстилі: власне науковий, науково-популярний, науково-навчальний, науково-публіцистичний.
2. Робота за підручником
2. Творча робота
► Запишіть у чотири колонки слова: 1) діалектизми, професіоналізми, терміни, просторічні слова. З одним із професіоналізмів і термінів складіть речення (усно).
Терикон, косовиця, гімназія, курсор, поплавок; хтіти, меї, свеї, леґінь (парубок), просе; домна, відмінок, гастрит, знаменник; роззява, телепень.
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Фронтальна бесіда
- На які дві частини ділиться лексика української літературної мови з точки зору її вживання?
- Що характерне для загальновживаної лексики?
- Назвіть групи слів незагальновживаної лексики. У яких стилях вони вживаються?
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. Укр.мова 6 кл. Групи слів за вживанням
1. Стисла розповідь на тему уроку
2. Рефлексія
Які групи слів за вживанням збагатили Ваші знання про склад української мови?
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)
► Теоретичні відомості і вправи за підручником.
► Дібрати по 2-3 тсрміпи, професіоналізмі!; просторічпі слова, діалектизми. Зі словами І і II груп скласти речення й записати в зошит.
|