укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Жовтень » 10 » Укр.мова 6 кл. Урок 41. Складні слова
12:14
Укр.мова 6 кл. Урок 41. Складні слова

Укр.мова 6 кл. Урок 41. Складні слова

Мета: 
- навчальна: поглибити знання учнів про складні слова; формувати навички визначення складних слів; ознайомити з правилами написання складних слів разом та через дефіс; 
- розвивальна: формувати загальнопізнавальні вміння знаходити складні слова в текстах; розвивати правописні навики; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички; 
- виховна: виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу. Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, синтаксис, лексикологія. Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Зміст
ПЕРЕБІГ УРОКУ. Укр.мова 6 кл. Складні слова
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Спостереження над мовним матеріалом
небосхил                  небесний
життєдайний               життєвий
срібнокрилі               крилатий
►  Визначте в кожному слові корінь.
►  Чим відрізняються слова, наведені в різних колонках?
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Лінгвістичне дослідження
►  Розділіть слова на три колонки. Який критерій ви використали? Працездатність, прапороносець, блідо-рожевий, чорнозем, сільськогосподарський, ВНЗ, КНЕУ.
IV.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з підручником
►  Проаналізуйте основні правила орфограми «Правопис складних слів».
2. Лінгвістична задача
►  3 наведених слів доберіть приклади на кожне правило орфограми «Правопис складних слів».
Чорногуз, ясноокий, рудоволосий, синьоокий, давньоруський, середньовіччя, пізньоцвіт, землетрус, краєвид, боєприпаси, зорепад, авіабілети, універмаг, тихо-тихо, хліб-сіль.
3. Робота з таблицею
►  Проаналізуйте правила, зазначені в таблиці.

4. Робота з текстом
► Прочитайте виразно текст. Визначте тип мовлення, стиль тексту. Увечорі небо стае сірувато-рожевим. На тлі оранжево-попелястої зірниці чорні зграї ворон, що летять на ночівлю, розпростерши крила, здаються якимись фантастичними істотами. Ліс стоїть задумливий, тихий, тільки листя тріпоче від тривожного повіву вітру. Поле з кожною хвилиною все більше темніє. Здається, ніби сутінки розтікаються хвилями із балок і ярів, покривають землю, застилають ліс. На сірому небосхилі покотилась, упала зірочка.
►  Випишіть із тексту складні слова. Поясніть їхній правопис.
►  Зробіть синтаксичний розбір останнього речення.
5. Колективна робота
►  Вставте сполучні о, є, є. Поясніть свій вибір.
Нар..плав, земл..мір, ліс..степ, стал..вар, нафтопровід, піш..хід, місяц-.хід, каш..вар, верб..ліз, кор..їд, чорн..зем, пил..сос, житт.. пис, краєзнавство, бур..вій, гряз..вод..лікарня.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Усна робота
►  Складіть усне монологічне висловлювання на лінгвістичну тему «Складні слова та їхній правопис».
2. Творча робота
►  Із наведених слів утворіть складні слова, уживаючи єднальні голосні. Поясніть правопис за допомогою правила.
Зразок. Праця, любити — працелюб.
Рука, писати; чорний, слива; сіно, косити; хвиля, різати; білий, сніг; сірий, очі; чорний, брови; русявий, коси; овочі, сховати; низький, хмари; північ, схід; багато, багато; жовтий, гарячий.
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Практична робота
►  Запишіть слова під диктовку. Поясніть правопис. Школа-іптерпат, червоно-коричиевий, чавуносховище, півиічпо-
східний, падолист, краєвид, мовно-літературний, п*ятиденка, скляио-керамічний, піваркуша, сінов'язалка, напівтемрява, півночі, пів-Дніпра.
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. ТЕСТИ
1-й варіант
1. Укажіть правильне твердження:
А Складні слова — слова, у яких два префікси.
Б Словотвір — розділ лінгвістики, що вивчає значущі частини слова.
В Орфографія — розділ лінгвістики, що вивчає правила написання складних слів.
Г Суфіксальне словотворення — це спосіб творення слів за допомогою словотворчих суфіксів.
2.  Укажіть рядок, де всі слова написані правильно: 
А безкраїй, бескорисливий, відкриття ;
Б розтягнути, розчин, розхитати;
В натпотужний, обпалити, обтрусити;
Г  роскопав, розламав, розказав.
3.  Укажіть рядок, у якому слова утворені префіксальним способом:
А прибігти, переписати, льодохід; 
Б підписати, записати, підземний; 
В денний, заговорити, пробігати; 
Г переговорити, переддень.
4.  Укажіть рядок, у якому всі слова утворені суфіксальним способом:
А телефонувати, пакунок, подорожній; 
Б низько, холодненький, дубок; 
В розкричатися, розщедритися, молодість; 
Г безмежний, закидати, відходити.
5.  Укажіть рядок, де всі слова складні:
А синьоокий, яснозорий, середньовіччя; 
Б радіокомітет, легкоатлет, зіркість; 
В життєпис, одноденний, небесний; 
Г атомохід, овочесховище, пакувати.
6.  Позначте рядок слів, у якому від усіх прикметників за допомогою суфікса ин можна утворити іменники із чч :
А німецький, одеський;
Б полтавський, херсонський;
В козацький, вінницький;
Г кріпацький. Миколаївський.

2-й варіант
1.  Укажіть правильне твердження:
А Префіксальне словотворення — це спосіб творення слів за допомогою словотворчих префіксів. 
Б Префікс — значуща частина мови. 
В Складні слова — слова, які мають два суфікси. 
Г Суфікс — змінювана частина слова.
2.  Укажіть рядок, де всі слова написані правильно: 
А безрадісний, безводний, бесіпумний;
Б бесхмарний, беззвучний, розгорнути; 
В розвантажити, розплести, розкрити; 
Г розв'язати, розмалював, роспитав.
3.  Укажіть рядок, у якому слова утворені префіксальним способом:
А перелісок, лісок, лісовик;
Б пречудовий, позавчора, промова;
В супершвидкий, прадід, батьківський;
Г антивірус, дочитати, читач.
4.  Укажіть рядок, у якому всі слова утворені суфіксальним способом:
А відповідально, лісостеп, співбесідник; 
Б по-літньому, літній, квітчасте; 
В табунець, сердечний, степовий; 
Г рукавиця, річниця, безрадісний.
5.  Укажіть рядок, де всі слова складні:
А далекобійний, широколистий, залізобетон; 
Б науково-технічний, всюдихід, зеленуватий; 
В новобудова, жовтогарячий, жовтуватий; 
Г вихідний, лісозаготівля, переходити.
6.  Позначте рядок, у якому обидва слова треба писати з -чч-: 
А Полтавщина, Галичина;
Б Доне..ина, Київщина; 
В Туре.ліна, коза..ина; 
Г Львівщина, Наддніпрянщина.
Рефлексія
- Які слова називаються складними?
- Як з'єднуються частини складних слів?
- За яких умов складні слова пишемо через дефіс?
- Що нового дізналися на уроці?
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР). 
Укр.мова 6 кл. Складні слова
►  Виконайте вправу з підручника.
►  Складіть лінгвістичну казку про складні слова.