Укр.мова 6 кл. Урок 46. Іменник як частина мови
Мета:
- навчальна: повторити, узагальнити і поглибити знання учнів про іменник як частину мови, зміцнювати навички визначення морфологічних ознак іменників, учити правильно використовувати іменники в мовленні; визначати їхню роль у реченнях;
- розвивальна: розвивати в учнів навички зв'язного мовлення, мислення, творчі здібності, стимулювати бажання досліджувати й аналізувати мовні явища;
- виховна: виховувати позитивне ставлення та виховувати повагу до рідного слова, любов до України. Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, синтаксис, лексикологія. Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство. Тип уроку: урок повторення й узагальнення вивченого.
Зміст
ПЕРЕБІГ УРОКУ. Укр.мова 6 кл. Іменник
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.Лінгвістичне дослідження
► Прочитайте речення. Знайдіть усі іменники, поясніть їхнє лексичне значення. На які запитання вони відповідають? До найкоштовніших надбань кожного народу належить мова. Мова — найбільший духовний скарб, у якому народ виявляє себе творцем, передає нащадкам свій досвід і мудрість, перемоги й поразки, культуру, традиції, надії і сподівання.
► Порівняйте кількість імеппиків з кількістю слів інших частин мови. Зробіть висновок про частоту вживання іменників.
Слово вчителя
Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному «Словнику української мови» нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.
IV. ПОВТОРЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1.Робота з підручником
► Розділіть зошит на дві частини. Прочитайте параграф. Заповніть табличку.
2.Комунікативний практикум
► Розкажіть про іменник за схемою.
3. Робота з текстом
► Прочитайте виразно текст.
Як нема без зірок небозводу, Як блакиті без сонця нема. Так і мови нема без народу, Так народу без мови нема.
В. Забаштанський
► Випишіть іменники. Визначте постійні та непостійні морфологічні ознаки. Якими членами речення виступають іменники?
4. Розподільна робота
► Запишіть іменники у дві колонки: ужиті в однині та множині. Доля, ножиці, екзамени, озеро, приклади, радощі, берег, радість, експеримент, дочка, обеліски, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, експонати.
► Наведіть приклади іменників, що вживаються тільки в однині, та іменників, що вживаються тільки в множині.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Пояснювальний диктант
► Запишіть під диктовку. Поясніть орфограми та пунктограми.
ДОБРА БЕРІЗКА
Стоїть на узліссі гарна береза. Дятел шукав шкідливих комах і продовбав у корі берези дірку. Напився соку й полетів. Побіг струмочок по дереву.
Прилетіли синички і зяблики. Вони напилися живильної рідини. Закружляли біля берізки метелики. На запах солодкого гостинця прилетіли мушки та комарі. Усіх пригощала соком добра береза (3 книги-календаря «Дванадцять місяців»).
2. Творча робота. Стань творцем!
► ЗакІнчітьприслів'я. Назвіть іменники, укажіть їхні граматичні ознаки.
Тримай голову в холоді, а ... . Кров — не водиця, проливати — ... . Дарованому коню ... . Краще погана дорога, ніж поганий ... .
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Практична робота
► Провідміняйте зазначені іменники. Дитина, люди, стіл, допомога, черга.
► Виконайте словотвірний розбір поданих слів. Зробіть висновок про способи творення іменників.
Людство, придорожній, прикраса, черговий, синь, скелелаз.
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Лінгвістична гра «Угадай іменник»
► Назвіть іменник за лексичним значенням.
1) Оцінка, цифрове позначення (бал).
2) Танцювальний вечір (бал).
3) Дерево, що має лапате листя з гострими кінцями й глибокими вирізами (клен).
4) Пуп'янок квітки (бутон).
5) Назва дванадцятого місяця календарного року (грудень).
6) Сукупність слів певної мови (лексика).
7) Зібрання слів (інколи також морфем або словосполук), розташованих у певному порядку (словник).
2.Рефлексія
► Складіть запитання до вивченої на уроці теми.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР). Укр.мова 6 кл. Іменник
► Виконайте вправу за підручником.
► Напишіть твір-мініатюру «Прихід зими» (5-7 речень), іменники підкресліть.
|