12:09 Урок 14. Кожен в серці радість має | |
Урок 14. Кожен в серці радість маєУ святковому й урочистому фіналі симфонії Л. Ревуцьким використано дві українські народні пісні: „А ми просо сіяли, сіяли" та „Ой на горі мак".Послухай фрагмент обрядової пісні весняного циклу „А ми просо сіяли, сіяли". В якому характері звучить? Пісня має бадьорий, енергійний характер. Послухай фрагмент народної хороводної пісні „Ой на горі мак". Визнач, в якому характері виконується. Пісня виконується наспівно. Мелодія ллється плавно. Послухай музику третьої частини симфонії Л. Ревуцького. • Знайомі теми відзнач підняттям руки. • Поспостерігай за їх розвитком у симфонії. • Якій із народних пісень композитором надається перевага? • Зверни увагу на використання композитором специфічних прийомів гри народних музикантів. • Якими музичними засобами Л. Ревуцький створює відчуття народного свята? • Які живописні картини постають у твоїй уяві? Фінал симфонії Л. Ревуцького — рухливий, жвавий. Використані тут теми народних пісень безпосередньо пов'язані з грою, причому, очевидно, це дуже давні за своїм походженням ігри дохристиянських часів, що мали символічне значення в колі щоденних турбот наших предків, висловлювали єдність людини і природи. Перша з пісень „А ми просо сіяли, сіяли" — символічна старовинна гра, мелодію якої автор трактує як „чоловічий танець", відтворюючи звучання низьких струнних інструментів: віолончелі та контрабасів, важке гупання сильних чоловіків. У фіналі мелодія пісні „Ой на горі мак" — жіночна, граційна, з м'яким лукавством. Бадьора, енергійна, завзята, стрімка, героїчна, наспівна, душевна, щира, барвиста, осяяна сонячними променями музика фіналу симфонії. Запам'ятай. Народна музика симфонії Л. Ревуцького дозволяє визначити П як перший видатний і) твір у галузі українського симфонізму. Духовним змістом різдвяних щедрівок є побажання ближнім щастя, здоров'я, миру, радості, благополуччя, братерської єдності, любові, милосердя, доброти, ласки. • Коли саме співають в Україні щедрувальних пісень? • Чим супроводжується обряд щедрування? • Чи приймаєш ти участь у щедруванні? • Які щедрівки виконуєш? • Послухай народну пісню „Прийшли щедрувати". • В якому характері звучить? • В якому темні виконується • Вивчи щедрівку. • Зверни увагу, як узгоджується будова мелодії з метром поетичних рядків. • Зосередься на інтонаційно та ритмічно чистому розспівуванні складів. • Склади виконавський план. • Виконай щедрівку в русі. • Вивчи пісню. • Обміркуй рухи, які будуть виконувати коза, хлопці-стрільці, міхоноша, господар, щедрувальники. • Обговори можливі варіанти одягу для учасників. • Візьми участь в інсценізації. Запамятай. У скарбниці української народної пісні ', колядки та щедрівки впродовж віків втілюють мудрість і досвід народу, його духовне багатство. | |