укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 5 » Урок 27. Заворожуючі ритми іспанських танців
13:36
Урок 27. Заворожуючі ритми іспанських танців

Урок 27. Заворожуючі ритми іспанських танців

Російський  композитор  Михайло  Іванович  Глінка (1804-1857) у свій час жив в Іспанії і був захоплений багатством  народного  мистецтва  цієї країни.  Зразки  справжньої  самобутньої музики він знайшов серед простих  людей.  Творчим результатом  подорожі  стали  дві  увертюри  для симфонічного  оркестру,  які  згодом іспанці визнали класичними зразками симфонічного  перетворення  їхньої народної музики. В основі Іспанської увертюри № 1 — варіації на тему іспанського  народного  танцю  —  арагонської  хоти.  З часом увертюра одержала назву „Арагонська хота".
Послухай музику.
Добери слова для її характеристики.
Прийми участь в аналізі-інтероретації твору.
Арагонська хота — колоритна жанрова картина з іспанського народного життя; світла, святкова музика п'єси сповнена енергії, руху, радості. У сяйві оркестрових барв, в яскравому чергуванні контрастних танцювальних мелодій виразно та образно передано стихію темпераментних іспанських танців.
•  Які  живописні  образи  малює  в  уяві  музика увертюри?
•  Чи співзвучні твої образи з враженням В. Одоєвського?
„Чудодій мимоволі переносить вас у теплу південну ніч, оточує вас усіма її примарами; ви чуєте звуки гітари, веселий стук кастаньєт, перед вашими очима танцює чорнобрива красуня, і характерна мелодія то губиться вдалині, то знову з'являється в усьому своєму розпалі".
Запам'ятай.  Сміливий,  гарячий,  гордий  народ,сонячна, мальовнича, романтична країна — такими постають  перед  нами  Іспанія  та  іспанці  у  творі М. Глінки.       
Французький композитор Жорж Бізе (1838-1875) народився в сім'ї музиканта і змалку виявив надзвичайний талант: у чотири роки хлопчик опанував нотну грамоту і навчився грати на фортепіано, а в десятирічному віці  навчався  в  Паризькій консерватори. Перлиною творчості композитора є опера „Кармен" — неповторний шедевр, вершина світового мистецтва. Музика наповнена життям і  світлом,  надзвичайними  мелодіями, соковита, темпераментна. З великою майстерністю в опері Ж. Бізе відтворений національний іспанський колорит.
Героїня опери — пристрасна горда циганка Кармен. Для її характеристики композитор використовує автентичну кубинську мелодію, що стала основою іспанського танцю. „Хабанера" — танець-пісня — в опері створює прекрасний образ свободолюбивої дівчини.
•  Послухай „Хабанеру".
•  Якою малює музика Кармен?
•  Яка ця музика?
•  Заспівай  мелодію,  відтвори  ритмічний  рисунок ударами в долоні.
•  Поділись враженнями від почутого.
„Хабанера" — іспанський танець, попередник сучасного танго. Танець сильних почуттів. Примхлива мелодія, заворожуючий ритм, прекрасна музика. Духмяна музична квітка дивовижної краси, гімн осяйному життю. Проте, ніякі слова не передадуть того нестримного руху почуттів радості та щастя, які відтворені в музиці.
Запам'ятай. Іспанські мелодії заграли новими барвами  у  творчості  М. Глінки  та  Ж. Бізе  і  стали надбаннями світового музичного мистецтва. 
Послухай  загадку,  відгадка  підкаже,  про  кого йтиметься у наступній пісні.
•  Визнач, про що йдеться в пісні.
•  Придумай свою назву.
•  Яка будова твору?
•  Чи захотілося її вивчити?
Вивчи пісню.
Зосередься  на  точному відтворенні  ритмічного рисунку мелодії.
Склади виконавський план.
Обміркуй  можливість  виконання  з  рухами  та ритмічно-тембральним супроводом.
Запам'ятай.  Краса  природи  сповнює  нас  душевним теплом, і нам хочеться про це співати.