13:42 Урок 30. Нічиїй славі не зрівнятися з його славою | |
Урок 30. Нічиїй славі не зрівнятися з його славоюНіколо Паганіні (1782-1840) — італійський скрипаль, композитор, який здійснив переворот у скрипковому виконавстві, збагативши та розширивши колористичні можливості інструмента. Своїх слухачів маестро вражав пафосом виконання, яскравістю відтворюваних образів, злетом фантазії, драматичними контрастами, надзвичайно віртуозною манерою гри.Ніколо було 7 років, коли він уперше взяв до рук скрипку. Батько змушує талановитого сина займатися на інструменті цілими днями, не дозволяючи виходити на вулицю для ігор з однолітками. Він навіть замикав його в темному сараї, щоб той не втік від занять. У результаті остаточно підірвалось і без того погане здоров'я Ніколо, періоди невтомної гри на скрипці чергуються тепер з хворобами. Із дев'ятнадцяти років Н. Паганіні веде самостійне життя, сповнене натхненної праці. Поступово його слава скрипаля виходить за межі Італії. Багато європейських виконавців приїжджають помірятися силами, але ніхто не може стати гідним конкурентом. Очевидно, Н. Паганіні — найбільший скрипаль-віртуоз в історії музики. Для сучасників Маестро був загадкою, феноменом, генієм. Важко ще знайти в історії людства таку особистість, навколо якої народилася б така неймовірна кількість чуток, кумедних історій та фантастичних легенд. • Послухай фрагмент фіналу „Кампанелли", другого концерту для скрипки з оркестром Н. Паганіні. • Подумай, звідки взялася така назва. • Добери слова для характеристики музики. • Чи подобається вона тобі? Назву всьому концерту дав яскравий іскристий фінал. За переливи мелодії, що нагадують звуки дзвіночків, Н. Паганіні назвав твір „Кампанелла" (дзвіночок). Звуки дзвіночків не змовкають ні на хвилину: глузливі — з'являються в оркестрі, ніжним дзвоном звучить скрипка соліста... Натиск, блиск, піднесеність, барвисті переливи, пташині переспіви видобуваються віртуозною грою на скрипці. Це щось неймовірне! Запам'ятай. Талант Н. Паганіні, помножений на щоденну натхненну працю, увіковічив ім'я італійського скрипаля і композитора. Він був великий... Через століття російський композитор С. В. Рахмані-нов у захопленні від музики з пошаною перед особистістю великого італійського Маестро написав Рапсодію на тему Паганіні для фортепіано з оркестром. Рапсодія — твір вільної побудови. Основу музики складають інтонації 24 капрису Школо Паганіні. Каприс — віртуозна п'єса. • Послухай музику так, щоб одержати задоволення від сприймання. • Добери слова для характеристики емоційних станів музики. Яскрава, повнозвучна, лірична, натхненна, дивна, сувора, піднесена, стрімка, блискуча, напориста, віртуозна, сповнена різних контрастів: то спадаюча, то наростаюча, сяюча, смілива, промениста, гарна музика Рапсодії С Рахманінова. Тут прийоми гри на скрипці відображаються за допомогою фортепіанної техніки, а тема Паганіні відбивається в дзеркалі рахманіновської музичної мови. Запам'ятай. Дивовижне життя та творчість італійського митця Н. Паганіні стало джерелом натхнення для російського композитора С Рахманінова. Послухай пісню В Таловирі на вірші Л. Забашти „Рідній вчительці". • Про що розповідається у творі? • В якому характері виконується? • Які почуття викликає? • Яка будоЕа пісні? • Де зосереджені основні слова? Прочитай їх. • Вивчи пісню. • Зосередься на точному відтворенні ритмічного рисунку у приспіві. Відтвори його ударами в долоні. • Продиригуй твір. • Склади виконавський план. Запам'ятай. Ростити розумних і добрих — справа нелегка. Пошана і любов вихованців — найкраща нагорода для тих, чиєю професією є серце віддавати дітям. | |