укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 5 » Урок 34. Нев'януча краса мелодій
13:52
Урок 34. Нев'януча краса мелодій

Урок 34. Нев'януча краса мелодій

Австрійський композитор Вольфганг Амадей Моцарт (1756-1791) народився у сім'ї музикантів. У чотири роки він грав маленькі п'єси, написав концерт для клавесина. Наділений природною біглістю пальців, яку постійно розвивав, маленький музикант до шести років виконував складні віртуозні твори. Батькам не приходилось вмовляти сина сісти за інструмент. Навпаки, вони вмовляли його припинити заняття, щоб не перевтомлюватися. В цей же час хлопчик оволодів грою на скрипці та органі. Батько повіз Вольфганга і його сестру Анну-Марію у концертну подорож. Шестирічний музикант підкорив світ! Концерти незмінно викликали масу здивувань і захоплень. Програма Вольфганга вражала своєю різноманітністю і складністю. Маленький віртуоз грав на клавесині один і в чотири руки із сестрою. Не легші твори він грав на скрипці і органі. Імпровізував на задану мелодію, акомпанував співакам незнайомі йому твори. Вольфганга називали „дивом XVIII століття". Ради забави слухачі заставляли дитину грати по клавішах, закритих рушником, виконувати важкі пасажі одним пальцем.
Життя геніального В. А. Моцарта було дивовижне і незвичайне. Його яскравий, щедрий талант, постійне творче горіння дало надзвичайно вражаючі, неповторні результати: близько 50 симфоній, 19 опер, сонати, квартети, квінтети, та інпгі твори різних жанрів.
Послухай  фрагмент  першої  частини  найпопулярнішої симфонії.
Поділися враженнями від почутого.
Добери слова для характеристики музики.
Наспівай основну мелодію. Хто її виконує? Чому подобається тобі музика симфонії?
Трепетно-ніжна, з відтінком суму, музика нагадує схвильовану і щиру розповідь людини. Наспівно, м'яко й тепло грають скрипки основну мелодію. А потім звучить світлий, безхмарний, витончений, граціозний, лукавий танок. Тиха радість, умиротворення і невимовна краса!
Запам'ятай.  Музика  симфонії  №  40  В. А. Моцарта дуже гарна і буде такою завжди. Вона нас хвилює своєю  щирістю,  чистотою,  ясністю,  свіжістю  та; молодістю.
Послухай твір французького композитора К. Сен-Санса із циклу „Карнавал тварин" „Лебідь".
•  Які живописні образи малює у твоїй уяві музика?
•  Чому Бона тобі подобається?
•  Подивися відеозапис знаменитого балетного номера із такою ж назвою. Чи однакові твори за змістом?
Спокійна і вишукана мелодія у віолончелі соло в супроводі лагідного акомпанементу фортепіано змальовує плавний рух білосніжного гордого птаха по дзеркальній воді. Він один. Так не може бути у лебединому царстві. Десь загубилася пара... Надзвичайна ніжність, сум, біль, жаль... Так хочеться щастя зі своєю половинкою.
Запам'ятай. Лебединою вірністю має бути сповнене життя кожної людини. Про це розповідає музика. Вона вчить нас цінувати прекрасне.
Послухай  пісню  М. Ведмедері на вірші  М. Сингаївського „Колискова мамі і землі".
Визнач, у чому краса твору.
Як музика розкриває зміст поетичного тексту?
Чи хвилюють тебе почуття, відтворені у пісні?
•  Вивчи пісню.
•  Відтвори ритмічний рисунок мелодії ударами в долоні, паузи покажи розведенням рук у сторони.
•  Прочитай слова в ритмі мелодії.
•  Зверни увагу на розспівування складів.
•  Продиригуй твір.
•  Обміркуй можливість виконання із ритмічно-тембральним супроводом і танцювальними рухами.
Запам'ятай.  Гарними є твори, які оспівують вічні цінності — радість землі та мамину пісню.

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
1.  Яку українську народну пісню використав П. І. Чайковський у фіналі Першого фортепіанного концерту?
а)  „Вийди, вийди сонечко";
б)  „Вийди, вийди, Іванку";
в)  „Сіяв мужик просо";
г)  „Журавель".
2.  До якого жанру відноситься українська народна пісня „Вийди, вийди, Іванку"?
а)  колядка;
б)  веснянка;
в)  гаївка;
г)  лірична.
3.  Який український народний танець використав у балеті „Гаяне" А. І. Хачатурян?
а)  козачок;
б)  аркан;
в)  тропак;
г)  гопак.
4.  Тему якої української народної пісні використав М. В. Лисенко у фортепіанному творі „Баркарола"?
а)  „Місяць на небі";
б)  „За світ встали козаченьки";
в)  „Пливе човен";
г)  „Дівка в сінях стояла".
5.  Який народний танець є білоруським?
а)  гопак;
б)  бульба;
в)  лезгинка;
г)  лявониха.
6.  Кого з відомих композиторів називають „Королем вальсу"?
а)  Ф. Шопена;
б)  П.Чайковського;
в)  М. Лисенка;
г)  Й. Штрауса.
7.  Яку назву має третя частина сонати В. А. Моцарта?
а)  „Рондо в турецькому стилі";
б)  „Турецький марш";
в)  „Менует";
г)  „Романс".
8.  Назви польські народні танці:
а)  полонез;
б)  чардаш;
в)  мазурка;
г)  лезгінка.
9.  Яку назву має найпоширеніший угорський народний танець?
а)  чардаш;
б)  мавриги;
в)  тульяк;
г)  бульба.
10.  Назви українську пісню, яка набула величезної популярності серед німецького народу та у творчості Л. Бетховена:
а)  „Реве та стогне Дніпр широкий";
б)  „їхав козак на війноньку";
в)  „Ніч яка місячна";
г) „їхав козак за Дунай".