11:38 Урок 3. Феномен сліпого кобзаря | |
Урок 3. Феномен сліпого кобзаряЄвген Олександрович Адамцевич (1904-1972) — кобзар, народився на Полтавщині. Ще в дитинстві осліп, проте це не завадило йому успішно закінчити загальноосвітню школу, навчитись грати на скрипці, сопілці, бандурі. Митець багато їздив по Україні з концертними виступами, де звучали українські народні історичні, гумористичні, побутові пісні, думи народного і літературного походження. На відміну від інших кобзарів, Є. Адамцевич грав тільки пучками пальців, що надавало особливого колориту і своєрідного забарвлення звучанню бандури. Але така техніка часто збивала його пальці до крові. Кобзарський репертуар передавався від учителя до учня, мабуть, „Запорізький марш", який виконував Є. Адамцевич, був у навчальному матеріалі його вчителів. Бандурист зберіг його і виконував завзято, енергійно, дуже виразно.Вперше пафосно й велично „Запорізький марш" прозвучав у виконанні Національного оркестру народних інструментів України на сцені Національної опери 12 квітня 1970 року. Інструментування здійснив Віктор Гуцал — народний артист України, головний диригент і художній керівник колективу. Послухай марш у виконанні Є. О. Адамцевича та у перекладенні для оркестру. • Чиє виконання більше сподобалось? Чому? • Розкажи про свої враження від почутого. • Хто може марширувати під цю музику? • Для кого вона призначена.? • Який характер маршу? • Уяви себе керівником оркестру, продиригуй • Виконай марш у русі та ритмічно-тембральним супроводом. Запам'ятай. Музика „Запорізького маршу" хвилює, бо співзвучна героїчним душевним пориванням українців. У дар від минулих поколінь ми одержали неоціненний скарб — народну пісню. Тут віковічна пам'ять про природу, життя, побут, звичаї та традиції, перемоги та поразки, любов і ненависть, вірність і зраду, надії та сподівання. • Які народні пісні ти знаєш? • Які співаєш? • Про що йдеться в народних піснях? • Хто виконує їх? • Коли виконують народні пісні? • Чи співають народних пісень у твоїй родині? • Яка з відомих пісень тобі найбільше подобається? Поет Павло Грабовський так писав про українську народну пісню: „Що за милозвучність та краса, не кажучи вже про класичну простоту та безпосередність натхнення! Це — джерело, з якого на здоров'я довго ще будуть пити нащадки. Влучність вислову надзвичайна, а стислість просто не передатна!" Пісні землеробських свят і обрядів сьогодні складають для нас великий історичний та художній інтерес. Народ проніс їх крізь віки як своє духовне надбання, яскраве поетичне багатство, як безсмертну традицію колективних свят землероба-трударя. Це справжній гімн праці, гімн природі, уособлення мрій, надій і сподівань. • Як називаються музичні твори, в яких оспівується хліборобська праця? • Які види жниварських пісень ти знаєш? • Чому еони так називаються? Жнива — підсумок, реалізація усіх сподівань і зусиль хлібороба, бо хліб — усьому голова. Наглі предки до початку жнив готувалися як до великого урочистого свята і водночас до тяжкої відповідальної роботи, коли доводилось трудитися від зорі до зорі, незважаючи на спеку й спрагу. За походженням ці пісні такі ж давні, як і сама праця на землі. Залежно від основного змісту, певного етапу жнив, характеру обряду жниварські пісні діляться на: зажинкові - співані на початку роботи, жнивні — виконувані під час збирання врожаю та обжинкові, що супроводжували святковий комплекс закінчення праці на ниві. Для правильного розуміння жниварської пісенності згадай основні обряди та звичаї, безпосередньо пов'язані з трудовою діяльністю хлібороба (скликання толоки, зажинання першого снопа, завивання „бороди", качання по стерні, вибори „княгині"). Розкажи про це. Важливе місце у жниварських піснях посідає опис природи. Женці розмовляють із сонцем, І закидають йому, що воно рано сходить, а пізно заходить, звертаються й до місяця з проханням освітити їм дорогу. Послухай українську пісню "Вийшли в поле косарі". • Про що в ній розповідається? • В якому характері виконується? • До якого типу жниварських пісень віднесемо? • Вивчи пісню. • Склади виконавський план. • Продумай можливість виконання з рухами та використанням шумових інструментів-іграшок. Запам'ятай. В українській народній жнивній пісні „Вийшли в поле косарі" йдеться про дружну роботу косарів. Ця пісня вчить, що тільки старанна праця дає право на заслужений відпочинок. | |