11:38 Урок 4. Пісні всеплодючих пшениць | |
Урок 4. Пісні всеплодючих пшеницьВ історії української музики творчість Левка Миколайовича Ревуцького (1881-1941) займає особливе місце. Практично в усіх жанрах він виступив основоположником традицій національного музичного мистецтва. Професіоналізм музики композитора зріс на народнопісенному ґрунті. У творчій спадщині — вокальна та інструментальна музика, близько ста обробок народних пісень. Діапазон тематики творів — надзвичайно широкий: від епічних полотен, пов'язаних з історичною боротьбою українського народу до глибоко етичної інтерпретації людських переживань. Символом прекрасного у композитора є Пісня — вільна» бездонна за глибиною переживань, сумна, торжествуюча або гнівно протестуюча. Пісня домінує в симфоніях, фортепіанному концерті, хорових творах, інструментальних п'єсах.Ноктюрн — це твір лірико-споглядального характеру із широкою співучою мелодією. Тут звучать три українські народні пісні. Перша — "Ой Микито, Микито, чи є рілля на жито". Послухай фрагмент пісні. • Визнач характер. • Запам'ятай мелодію. Друга народна пісня „Ой там в полі сосна" розповідає про тугу юнака за втраченим коханням. • Прослідкуй за розвитком знайомих інтонацій. • Відзнач відомі мелодії підняттям руки. • Які почуття виникають під враженням від почутого? • Прийми участь в обговоренні. Друга частина симфонії розпочинається лагідним шелестом засурдинених скрипок і альтів, які створюють особливий колорит. Сурдина — пристрій для зменшення сили, пом'якшення звуку та змінення тембру. Тремоло скрипок створює відчуття примарного світла, яке струмом ллється з висоти, і звучить пісня „Ой Микито, Микито, чи є рілля на жито". Тремоло — швидке повторення одного й того ж звуку. Над простором лине ніжна і задумлива лірична пісня — основна тема частини „Ой там в полі сосна", яку проводить валторна. Широка наспівна мелодія розгортається неквапно, розмірено, дещо стримано. Середній розділ частини побудований на темі народної пісні „Що в Києві на риночку", звучить як колоритна жартівлива сценка. Танцювальність теми виражається простим повторним ритмом, а жартівливість — вигадливим рисунком мелодії. Запам'ятай. Провідним образом другої частини симфонії Л. М. Ревуцького є глибока, зворушлива лірика. Це — лірична пісня любові українського народу до своєї землі і всього, що його оточує. Послухай пісню В. Філіпенка на вірші В. Гея „Поле моє, поле". • Хто виконує пісню? • Про що розповідається? • Який її характер? • Як темп та динаміка сприяє розкриттю емоційно-художнього змісту музичного твору? Чи близький зміст цієї пісні до змісту жни варських пісень? • Склади до пісні ритмічно-тембральний супровід. Запам'ятай. Пісня В. Філіпенка „Поле моє, поле" уславлює працелюбність і душевну щедрість українського народу. Послухай українську народну пісню "А вже сонце котиться". • Про що в ній розповідається? • До якого типу жниварських пісень відноситься? Серед жниварських чимало пісень, присвячених темі важкої і безрадісної праці на чужому полі, які змальовують нестерпне становище підневільних селян. На повний голос звучать скарги на нелюдську втому, зажерливість господарів, які до ночі тримають голодних най митів-женців на полі. Тут натхненне замилування природою розбивається в гірку долю, безправ'я і нестатки. Українська народна пісня „А вже сонце котиться" — одна із таких пісень. * Склади виконавський план. * Продумай можливість виконання з рухами та з ритмічно-тембральним супроводом. Залам'мпій. Під час самих жнив обрядів немає. Лише йдучи на поле, а частіше — з поля, співають пісень, жартують. Тематика власне жниварських пісень побудована на скаргах на тяжку працю, звертаннях до сонця (швидше сідати), місяця -: (добре світити), очікування вечора. Поетична краса, тематичне і мелодійне багатство жниварських пісень забезпечили їх довге збереження у народі. Перейнятися українськими піснями — це значить пізнати душу свого народу. | |