укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 5 » Урок 4. Пісні всеплодючих пшениць
11:38
Урок 4. Пісні всеплодючих пшениць

Урок 4. Пісні всеплодючих пшениць

В історії української музики творчість Левка Миколайовича Ревуцького (1881-1941) займає особливе місце. Практично в усіх жанрах він виступив основоположником традицій національного музичного мистецтва. Професіоналізм музики композитора зріс на народнопісенному ґрунті. У творчій спадщині — вокальна та інструментальна музика, близько ста обробок народних пісень. Діапазон тематики творів — надзвичайно широкий: від епічних полотен, пов'язаних з історичною боротьбою українського народу до глибоко етичної інтерпретації людських переживань. Символом прекрасного у композитора є Пісня — вільна» бездонна за глибиною переживань, сумна, торжествуюча або гнівно протестуюча. Пісня домінує в симфоніях, фортепіанному концерті, хорових творах, інструментальних п'єсах.
Ноктюрн  —  це  твір  лірико-споглядального  характеру із широкою співучою мелодією.
Тут звучать три українські народні пісні.
Перша — "Ой Микито, Микито, чи є рілля на жито".
Послухай фрагмент пісні. 
• Визнач характер. 
• Запам'ятай мелодію.
Друга народна пісня „Ой там в полі сосна" розповідає про тугу юнака за втраченим коханням. 
•  Прослідкуй за розвитком знайомих інтонацій.
•  Відзнач відомі мелодії підняттям руки.
•  Які почуття виникають під враженням від почутого? 
•  Прийми участь в обговоренні.
Друга частина симфонії розпочинається лагідним шелестом засурдинених скрипок і альтів, які створюють особливий колорит.
Сурдина — пристрій для зменшення сили, пом'якшення звуку та змінення тембру.
Тремоло скрипок створює відчуття примарного світла, яке струмом ллється з висоти, і звучить пісня „Ой Микито, Микито, чи є рілля на жито".
Тремоло — швидке повторення одного й того ж звуку.
Над простором лине ніжна і задумлива лірична пісня — основна тема частини „Ой там в полі сосна", яку проводить валторна. Широка наспівна мелодія розгортається неквапно, розмірено, дещо стримано. Середній розділ частини побудований на темі народної пісні „Що в Києві на риночку", звучить як колоритна жартівлива сценка. Танцювальність теми виражається простим повторним ритмом, а жартівливість — вигадливим рисунком мелодії.
Запам'ятай. Провідним образом другої частини симфонії Л. М. Ревуцького є глибока, зворушлива лірика. Це — лірична пісня любові українського народу до своєї землі і всього, що його оточує.
Послухай пісню В. Філіпенка на вірші В. Гея „Поле моє, поле".
•   Хто виконує пісню?
•   Про що розповідається?
•   Який її характер? 
•   Як темп та динаміка сприяє розкриттю емоційно-художнього змісту музичного твору?
Чи  близький  зміст  цієї пісні  до  змісту жни варських пісень?
•   Склади до пісні ритмічно-тембральний супровід.
Запам'ятай. Пісня В. Філіпенка „Поле моє, поле" уславлює працелюбність і душевну щедрість українського народу.
Послухай   українську  народну  пісню  "А  вже  сонце котиться".
•  Про що в ній розповідається?
•  До якого типу жниварських пісень відноситься?
Серед жниварських чимало пісень, присвячених темі важкої і безрадісної праці на чужому полі, які змальовують нестерпне становище підневільних селян. На повний голос звучать скарги на нелюдську втому, зажерливість господарів, які до ночі тримають голодних най митів-женців на полі. Тут натхненне замилування природою розбивається в гірку долю, безправ'я і нестатки. Українська народна пісня „А вже сонце котиться" — одна із таких пісень.
*  Склади виконавський план.
*  Продумай   можливість   виконання   з   рухами  та  з ритмічно-тембральним супроводом.
Залам'мпій.   Під   час   самих   жнив   обрядів немає. Лише йдучи на поле, а частіше — з поля, співають пісень, жартують.  Тематика власне жниварських пісень  побудована  на скаргах   на тяжку  працю, звертаннях   до   сонця   (швидше   сідати),   місяця -: (добре світити), очікування вечора.
Поетична краса, тематичне і мелодійне багатство жниварських пісень забезпечили їх довге збереження у народі. Перейнятися українськими піснями — це значить пізнати душу свого народу.