11:39 Урок 5. Барвограй оксамитної пісні | |
Урок 5. Барвограй оксамитної пісніМихайло Миколайович Калачевський (1851-1910)? (12) належав до тих українських митців другої половини XIX сторіччя, котрі, хоч і отримали професійну освіту за кордоном, продовжували свою діяльність на батьківщині, були дуже тісно пов'язані з її культурними традиціями і не мислили себе поза Україною.Найголовнішим твором М. Кала-чевського є "Українська симфонія", в якій відображена світла лірика, м'який гумор, картини природи, жанрово-побутові сцени. Образи твору позначені щирою народністю, розвиток фольклорних мелодій вирізняється динамікою і барвистістю. У симфонії використано дві українські пісні "Віють вітри, віють буйні" та „Йшли корови із діброви, а овечки з поля". У першій — розповідається про одвічне жіноче бажання бути щасливим у коханні. • Послухай фрагмент пісні. • Визнач її характер. Пісня "Йшли корови із діброви, а овечки з поля" відтворює сумну картину прощання закоханих. • Послухай фрагмент пісні. • Визнач її характер. • Послухай фрагмент симфонії. • Знайомі інтонації познач підняттям руки. • Поспостерігай за розвитком народнопісенного матеріалу. • Визнач, які зміни відбулися в мелодіях пісень. • Поділись враженнями від почутого. • Прийми участь в обговоренні емоційно-художнього змісту твору. З початком симфонії мелодія „Віють вітри, віють буйні" сприймається як сповнена тихого смутку пісня, що бринить на тлі прегарного краєвиду. Тут звучать живі почуття й переживання простої людини. Розмірений ліричний плин заступив більш жвавий і схвильований рух. Тут автор створює музичний образ, зовсім відмінний за настроями і характером від попереднього. Сповнена благородства, розважна щодо настрою звучить тема народної пісні „Йшли корови із діброви, а овечки з поля". Ця тема сповнена внутрішнього спокою, врівноваженості. Обидві теми протягом частини розвиваються, набувають розмаїтих емоційних барв — то бурхливих, драматичних, то просвітлених. М. Калачевський застосовує тут багаті можливості оркестру, відтінки звучності різних інструментів, близьких до людського голосу: скрипки, печальні наспіви флейти, глибокий, м'який тембр гобою. Ці зміни настроїв і переживань неначе втілюють різні стани людської душі, а пісня виражає їх, супроводжує і в радості, і в горі. З давніх-давен лунає українська народна пісня, зачаровуючи слухачів своєю мелодійністю, красою та задушевністю. У всі часи вона була органічною частиною людського життя, невичерпним джерелом наснаги, дивом із всесвітніх див. Пісня заглядає в душу, одкриває всі закутки її і примушує горіти новим невідомим полум'ям. На крилах рідної пісні душа людини летить у нове життя, у царство мрій. Послухай українську народну пісню "Заграй мені, скрипалю". Про що в вій розповідається? У якому характері виконується? Визнач будову твору. У якому куплеті розміщені основні слова? • вивчи пісню. • Склади виконавський плав. • Обміркуй засоби досягнення кульмінації у творі. • Які образи постають у твоїй уяві під враженнями від пісні? • Змалюй живописну картину словами. Запам'ятай. В українській народній пісні-спогаді „Заграй мені, скрипалю" оспівується дорогий і рідний серцю батьківський край, зігрітий теплом і ласкою беззавітної материнської любові. | |