Всеволод Нестайко
Всеволод Зіновійовнч Нестайко — майстер пригодницького жанру. Його творами захоплюються не тільки в нашій країні, а й далеко за її межами. Твір письменника -Тореадори з Васюківки» перекладено багатьма мовами світу. 1979 р. рішенням Міжнародної ради з дитячої та юнацької літератури ця книжка внесена до Особливого почесного списку Г. К. Андерсена як один із найвндатнішнх творів сучасної дитячої літератури. З уривками цієї надзвичайно цікавої книжки ви сьогодні ознайомитеся. Однак перед цим вам варто прочитати спогади В. НестаЙка про своє дитинство. Напевно, у деяких з них ви впізнаєте себе!
-Усе своє свідоме життя я прожив у Києві. Знаю його й у далекі довоєнні часи, і в страшну годину лихоліття — у роки фашистської окупації, і в щасливу мить звільнення, і в тяжкі роки відбудови, і в наш час...
Коли я був маленьким хлопчиком, страшенно хотів якнайшвидше вирости й стати великим, дорослим. Може, тому, шо я був справді малий на зріст, чи не найменший у класі. Малий, худий та ще й рудий. Як вогонь червоний. Мене дражнили "Море горить!". "Пожежна команда". А ше в класі мене називали Рудий Африканський їжачок. Чому, спитаєте, їжачок? А тому, шо руде волосся на моїй голові стирчало, як голки в "їжачка. А прозвав мене так Філя Шпиндель. Було це на уроці географії, коли ми проходили Африку.
Коротше кажучи, я страшенно хотів якнайшвидше вирости. І така мене брала нетерплячка, така нетерплячка, шо я вам розказати не можу! Я годинами стояв і мокнув під дощем, підставляючи зливі свою руду довірливу голову, бо мій сусіда й приятель Вітасик Дяченко запевняв, що від дощу швидше ростуть. Він нещодавно переїхав до Києва із села й уособлювавхтя мене народну мудрість. А мама лише дивувалася, чого це я повсякчас шморгаю носом...*
Спогади В. Нестайка про дитинство напрочуд яскраві: він розповідає про давні події так, ніби вони сталися вчора.
-Про нічні польоти я розказував мамі (не згадуючи, звичайно, з ким літав). І мама сказала, шо коли дітям сниться, ніби вони літають, то іде означає, шо вони ростуть.
Отже, люди ростуть уві сні. Отже, шо більше спати, то швидше виростеш! І я почав лягати спати... о сьомій годині вечора. Скільки отого золотого, неповторного часу дитинства я ось так проспав!
У сні. нетерплячці я не зогледівся. як несподівано виріс. Витягнувся майже під два метри, і ото дивина — перестав бути рудим. І раптом збагнув, шо даремно поспішав вирости, бо дитинство — найпрекрасніша. найщаслнвіша пора людського життя. І так мені захотілося повернутися назад! Назад — у дитинство. Та немає в часу дороги назад. Час іде тільки вперед...»
1. Урятованого цуцика Ява жартома назвав
А Жучкою
Б Шариком
В Полканом
Г Собакевичем
2. Словами То таке страшнюче мурмило, що його навіть сам зоотехнік Іван Свиридович боїться. Очі - наче тракторні фари описано
А цапа Жору
Б бугая Петьку
В корову Маньку
Г собаку Полкана
4. Який епізод вам найбільше сподобався? Чим саме? Художник підручника зобразив, на нашу думку, найбільш кумедні фрагменти розділу. Який уривок ви хотіли б проілюструвати?
5. Як хлопчики ставляться до льохи Манюні, до корови та цуценяти Собакевича? ПІдтвердьте своювідповідьфрагментами з тексту.
6. Які кумедні слова використовує у своєму мовленні дід Варава? Як такі слова характеризують діда?
7. Про які риси характеру Яви й Павлуші свідчить те, що вони врятували Собакевича?
8. Прокоментуйте слова діда Салимона й хлопців: — Ти чув. як дід Салимом учора біля сільмагу казав: »Ондо. — каже, — Ява і Павлуша пішли. От хлопці! Орли! Соколи! Гангстери, а не хлопці! Нема на них буцегарні".
— Чув. Справді.
— Треба, щоб усі про нас так говорили. Треба, щоб слава про нас гриміла на всю Васюківку, як радіо на травневі свята.
9. Знайдіть І прочитайте опис зовнішності діда Варави. Які деталі опису викликали у вас усмішку? Як називають опис зовнішності героя в літературному творі?
10. Назвіть ім'я героя, від якого ведеться розповідь у творі.
11. Прочитайте за ролями уривки, у яких ідеться про наслідки будівництва метро та про врятування Собакевича.
12. Уявіть, ніби вас залучили як композитора до роботи над зйомками фільму за книжкою В. Нестайка-Тореадори з Васюківки-.Яким ви бачите музичний супровіддо таких фрагментів розділу першого: насування загрози від діда Варави, корида біля ставка, діставання з колодязя Яви із Собакевичем — швидкий чи повільний темп,
пригодницька, таємнича, різка, несподівана............музика?
Які музичні інструменти й у які моменти найкраще використати?
1. Пригадати, що таке фразеологізми (з ними ви ознайомилися на уроках української мови). Знайти й виписати з тексту ті фразеологізми, що викликають сміх, наприклад: галасують, як баби на базарі; дуля з маком; датидриза тощо.
2. Підготуватися до стислого переказування розділу першого.
3. Прочитати розділ дев'ятий першої частини повісті В. Нестайка "Тореадори з Васюківки". Виписати в робочий зошит незрозумілі слова.
1. Ява й Павлуша навчилися від київських мисливців називати одне одного
А тигром
Б старим
В соколом
Г гангстером
2. Щодня чистив зуби й робив зарядку
А ГрицькоСало
Б Васько Деркач
В Степан Карафолька
Г Антончик Мацієвський
3. Слова Хоч би в що ми грали, мені завжди випадало бути чи то розбійником, чи злодієм, чи шпигуном, чи фашистом належать
А Яві
Б Степану
В Павлуші
Г Антончику
4. Про які риси вдачі свідчить Явина допомога замурованому в кавунах Павлуші? Ява рятував Павлушу один раз чи двічі? Знайдіть і зачитайте ті рядки, що підтверджують вашу відповідь.
5. Яка ще позитивна риса вдачі Павлуші та Яви проявилася наприкінці цього розділу?
6. Про що свідчить те, що дід Салимон випустив із рук кийка й почав ловити кавуни?
7. Хто з хлопців має прізвище, яке відповідає його звичкам? Здавна вважається, що ім'я, яке дають батьки своїм дітям, впливає на характер І навіть на долю людини, а чи знаєте ви, що означає ваше Ім'я, прізвище й по батькові? Якщо так, то розкажіть історію свого імені однокласникам.
8. Як змінилася мова Степана Карафольки, коли той почав здійснювати обряд поховання Павлуші-Гаменготепа? Чим викликана зміна стилю мовлення?
9. Запишіть у робочий зошит імена всіх шести баштанних бешкетників і напроти кожного з них — слова-характеристики, які їм відповідають. Яких характеристик вийшло більше — позитивних чи негативних? Зіставте свої записи із записами однокласників. Якщо вони не збігаються, то про що, на вашу думку, це свідчить?
10. Чи заздрив Павлуша Карафольці? Підтвердьте свою думку прикладами з тексту.
11. Пригадайте й запишіть у зошит якомога більше прислів'їв і приказок, які характеризують справжні дружні стосунки.
12. Підготуйтеся до виразного читання уривка, починаючи зі слів: -Хлопці'А давайте гратися у фараона та єгипетську піраміду» і закінчуючи словами: "Хлопці! Тікай! Дід!'
1. Прочитати розділ -Випадок у метро. "Космонавт". Конфлікт з київською міліцією». Виписати в робочий зошит незрозумілі слова.
2. Написати невеликий роздум на тему -Чим вимірюється дружба», посилаючись на приклади з повісті В. Нестайка "Тореадори з Васю-ківки" і з власного життя (1 с.).
1. Хрещатик «утикається» на Європейській площі в
А метро "Арсенальна"
Б метро "Хрещатик-
В колишній костел
Г філармонію
4. З яким настроєм і почуттями Павлуша описує Київ і Хрещатик зокрема?
5. Як характеризує Яву його ж репліка, адресована інтуристові, що вибіг на проїжджу частину Хрещатика: "О!Бачив?Думає, мабуть, якщо приїхав з якогось там Лондона чи Ріо-де-Жанейро, то можна тут швендяти, де хочеш! Дзуськи!"? в. Чому, на вашу думку, Ява так часто міняв професії, як циган коней? А наскільки часто вам доводилося змінювати вподобання щодо вибору майбутньої професії? Поміркуйте, чому так стається.
7. Чи засуджуєте ви Яву й Павлушу, які зникли з місця злочину? Обгрунтуйте свою думку.
8. Чи має "Кінозірка- почуття гумору? З чого це видно? Проілюструйте свою думку прикладом із тексту.
9. Який момент у цьому розділі є кульмінацією?
10. Чи погоджуєтеся ви з думкою Павлуші, що радість, якої не можна розділити з найліпшим другом, — то неповна радість. І навіть не піврадості. А якась четвертинка? Чи переживали ви у своєму житті таке відчуття? У яких ситуаціях?
11. Опишіть подію, зображену на ілюстрації до розділу "Випадок у метро...». 12. Знайдіть і випишіть у робочий зошит приклади персоніфікації в описі Хрещатика (в абзаці, що починається словами Після міськради, за вулицею Прорізною...).
1. Прочитати розділ "Усеі Кінець! Я дарую велосипед...-. Виписати в робочий зошит незрозумілі слова.
2. Підготуватися до виразного читання цього розділу.
4. Пригадайте, чим епічний твір відрізняється від ліричного й драматичного.
5. Що таке повість'? Чим вона відрізняється від оповідання? Обгрунтуйте свою відповідь, використовуючи приклади з тексту повісті В. Нестайка.
6. Які повісті ви читали в 5 класі з української І світової літератур?
7. Які твори називаються пригодницькими?
8. Проаналізуйте стосунки Яви та Яришки, підтверджуючи свої думки уривками з тексту.
9. Як реагував Ява на незграбне сестрине катання на вже подарованому ним велосипеді в середині розділу й наприкінці?
10. Доведіть, що насправді Ява любив свою сестричку Яришку. Які слова з тексту це підтверджують?
11. Прочитайте виразно фрагмент розділу, у якому передано Явині переживання про стан свого здоров'я.
12. Яким вибачите музичний супровід упродовж останнього розділу та як змінюється його настрій? У який момент музика зникає?
1. Підготувати сценку у своїй групі (3-4 учні) до одного з фрагментів повісті В. Нестайка "Тореадори з Васюківки-.
2. Самостійно опрацювати статтю "Комічне. Засоби творення комічного». Дібрати та записати в робочий зошит приклади з тексту до кожного засобу комічного.
3. Письмово поділитися своїми враженнями про прочитані розділи повісті (наприклад, у формі листа до В. Нестайка) (заважанням).
Комічне буває різним за емоційним забарвленням: від добродушного гумору до нищівного сміху. Досягається різними засобами. Серед них найпоширенішими є такі:
1. Надання предмету зображення невластивих йому рис: таке катання було, на мою думку, образою для велосипеда.
2. Неграмотне дитяче мовлення (неправильне вживання деяких звуків): Яришинізагаза чогтова;так тобі йтгеба; щобтигоз-бие свою погану могду.
3. Уживання жартівливих приказок, прислів'їв, фразеологізмів: причепився, як реп 'ях до собачого хвоста; Ява міняв ?ірофесії, як циган коней; шукай вітра в полі.
4. Несподівані порівняння: очі — наче тракторні фари; землю гребе ногами, як екскаватор; ми заклякши, мов курчата перед шулікою.
5. Наділення тваріш незвичними кличками: корова Контрибуція, бугай Петька, цап Жора.
6. Використання зниженої лексики, лайливих слів: вуха пообриваю та свиням викину, зля звертання до хлопців дід Варава використовує таку лексику: анциболотники, шминдрики, авантюрист шмаркатий і под.
7. Переменшення (літота) і перебільшення (гіпербола): життя є наших тілах залишалося відсотків п'ять, не більше; трирічне дівча могло зараз нас брати за п'яти, кидати в торбу й нести на базар продавати по дві копійки за пучок; батьки зробили нам чотириста двадцять восьме серйозне попередження по тому місцю, про яке при дівчатах не говорять.
8. Використання наукової чи професійної лексики в буденній ситуації: слова *кінозірки* після вдалого приземлення — політ пройшов нормально, почуваю себе добре, невагомість і перевантаження перенесла задовільно.
Комічне в художньому творі поглиблює наші знання про світ, допомагає боротися з недоліками в характері окремих людей і в суспільстві.
Емма Андієвська
|